Hej!

Jag har varit i kontakt med en lokal bygghandlare som via sina kontakter inom limträbranschen skulle räkna på hur stor nedböjningen skulle bli på en limträbalk när vi skulle ta upp ett hål i ytterväggen. Bygghandlarn sa att företaget som de handlade av hade tillräcklig kompetens för att räkna på jobbet.

Vid första svaret skulle nedböjningen på en 165x405x4000mm limträbalk ha en maximal nedböjning på 6mm. Jag meddelade att balken blev för hög och undrade hur stor nedböjningen skulle bli om jag gick ner till en 165x360x4000mm balk. Fick efter nästan två veckor, samt ett par påminnelser, svaret att den skulle böja 14mm.

Är det rimligt eller började handlaren bara ledsna på mig och drog till med något? Det var några år sedan jag räknade på det här på gymnasiet så det börjar bli lite väl diffust för att jag ska lite på mitt eget omdöme...
Till detta så visste handlaren att hålet i väggen endast kommer vara 3400mm men fick måtten ovan på balkarna i det första svaret. Slog mig först nu att det borde göra en viss skillnad även det?
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Den skillnaden i spännvidd gör en avsevärd skillnad, mer än ändringen av balkbredden.

Du måste beskriva mer hur mycket tak och bjälklag balken bär för att få hjälp här.
 
  • Gilla
nordlandarn och 1 till
  • Laddar…
De två beräkningarna du beskriver kan inte ha samma indata.
 
  • Gilla
nordlandarn och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte själv att det blev stor skillnad.

Huset består av 175mm lättbetong, 35mm luftspalt och fasadtegel utanpå. Det är ett 1,5 planshus med en tillbyggnad på övervåningen som berör ungefär halva balkens längd. Huset är 8m brett och det finns en bärande vägg i mitten. Mellanbjälklaget består av 14cm armerad betong, cc 120mm på takstolarna där det inte är en utbyggnad.

Skickade även den här ritningen till handlarn.
Teknisk ritning av 1,5-planshus med måttangivelser, inklusive planlösning och sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill gärna köra på limträ men om det stämmer som handlarn säger så måste det det bli stål. Ville bara dubbelkolla om det är mitt enda alternativ.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Om den enda skillnaden är balkhöjden, 360 mm istället för 405, så blir de 6 millimetrarna istället 8,5 mm vid samma belastning.
Något annat måste ha ändrats också, om nedböjningen ökat till 14 mm.
 
  • Gilla
nordlandarn och 1 till
  • Laddar…
Överslagsmässigt så tycker jag att lasterna på balken verkar rätt överdrivna och därmed dess dimensioner. En mer rimlig dimension på en 3,4 meter lång limträbalk skulle kunna vara 165x270. Med samma förutsättningar skulle också 215x225 fungera. Det går inte att zooma in på din ritning så att man kan se måtten, därför blir svaret lite svävande.
 
  • Gilla
nordlandarn
  • Laddar…
Stort tack för era svar!

Jag tog det en vända till med handlaren och mycket riktigt så hade de räknat på en 4m öppning. Hur det kunde bli en sådan stor skillnad orkade jag inte gräva i nu när den nya beräkningen klarar kraven. Ny nedböjning med 165x360 skulle bli 8mm. Med tanke på att det ska sitta ett skjutparti under så tar jag gärna i lite extra nu när det finns plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.