Vi planerar en stor renovering av ett gamalt hus. Tak, fönster, dränering, planlösning, uppvärmning, VA och El, nytt kök och nytt Badrum är de stora posterna. Bör vi då ha en kvalitetsansvarig? Braningenjör? Nåt annat juridiskt att tänka på?

(Jag lade nog detta i fel forum först)
 
Ni behöver troligen inte ngn KA om ni inte ska göra ingrepp som kräver bygglov, men om ni inte själva är fackkunniga bör ni fundera på att ta in ngn som kan vara ert byggherreombud. Alltså ngn som står på er sida gentemot entreprenörerna.
 
Eftersom denna renovering synes beröra byggnadens exteriör och andra vitala delar för vilka krävs bygglov måste ni söka bygglov för det aktuella arbetet.
Före det arbetet sedan påbörjas kommer byggnadsnämnden att kräva att en kvalitetsansvarig utses. Det är denne som ansvarar för att arbete och konstruktioner utförs enligt gällande byggregler.

Före det arbetet påbörjas och entreprenörer anlitas eller upphandling sker bör ni kontakta en sakkunnig konsult som ritar och projekterar hela projektet. Detta dels för att alla de olika delarna (bygg,el,va m.m.) skall stämma överens redan från början och att ändringar under pågående arbete inte behöver ske. Samt dels för att ni skall få ordentliga underlag för arbetets utförande. Detta inte minst om ni skall infordra anbud på arbetet. Det är viktigt att allt kommer med så att ni och entreprenörerna inte senare blir oense om vad som ingick i respektive åtgande och pris.
 
Vad är kravet på att kunna vara kvalitetsansvarig? Om jag vill bygga ett uterum med tak utan hjälp av någon annan, men det kräver bygglov, vad gäller då? Eller endast nytjar en elektriker för eldragning.
 
Tack för svaren.
Vad kallas en sådan person som jag ska anlita? Alltså hur hittar jag dem i gula sidorna?

Jag vill ha mer än en som bara granskar kvaliten. Någon som ger oss råd för ordningsföljd av arbetet, hur vi skirver kontrakt etc.

En annan fråga: Vad är normal garantitid? 2, 5 eller 10år?
 
AndersS skrev:
Vad är kravet på att kunna vara kvalitetsansvarig? Om jag vill bygga ett uterum med tak utan hjälp av någon annan, men det kräver bygglov, vad gäller då? Eller endast nytjar en elektriker för eldragning.
Det finns formella krav på utbildning för Kvalitetsansvariga. Och ett certifieringsprogram. Vanligen är det personer med en byggnadsingenjörsutbildningi botten som får gå påbyggnadskurser för certifieringen till kvalitetsansvariga. Bygglovsmyndigheten får egentligen inte acceptera en person som saknar de formella meriterna som KA, men lagen har en formulering om att vid enklare byggen (ex. ett uterum) så kan även en person som saknar certifiering godkännas.

Den paragrafen verkar i många fall missbrukas så att även normalstora byggprojekt, typ en hel villa eller större utbyggnad kan göras med bara villaägaren som KA.
 
Som svar på trådskaparens fråga. Jag ser inte att någon av åtgärderna som nämns i ursprungsinlägget skulle vara bygglovspliktiga. Det ser ut som rena renoveringsåtgärder. Det är bara om huset ÄNDRAS exteriört, typ byggs ut, eller man tar upp nya fönster etc. som det krävs bygglov. Även planlösningen kan vara bygglovspliktig om man ändrar användningen av ett utrymme, ex. inreder ett garage som bostadsyta.

Däremot så kan det behövas bygganmälan (då krävs det en utsedd KA) om ni skall flytta VVS till ett nytt rum, eller göra ingrepp i bärande konstruktioner i huset.

OM huset har någon form av K- märkning idag så kan det behövas bygglov för att ex, byta takbeläggning från lertegel till betongtegel, även fönsterbyte från traditionella träbågar till Al, eller PVC bågar kan kräva bygglov om huset är skyddat.
 
Jag ska prata med kommunen om jag behöver bygglov. Fönsterna kanske inte blir exakt samma etc så får jag väl se vad de säger om KA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.