Hej,

Jag och min sambo har precis köpt en 3a. Den är i originalskick från 60-talet så vi planerar att göra om i stort sätt allt.
Vart börjar man? Vi ska slipa parketten i vardagsrummet sedan tapetsera eller måla. Men vi ska även lägga kabelgolv i hall/kök samt lägga laminat i 2 rum.

Vilket är smartast att börja med? Slipningen blir nog först eftersom det blir så mycket damm, men ska man sedan gå vidare på alla väggar och ta övriga golv sist för att inte riskera att förstöra dom nya golven med färg och dyligt?

Vart kan man hitta en tapet, laminat & kakelskola? finns det några bra på nätet?
Jag har försökt googla men hittar inget bra för nybörjare där det är ingånde.

Tacksam för alla svar och tips vi kan få.
 
Börja med taket, om det behöver göras något åt det, sen jobbar ni neråt med väggar och golv, avsluta med lister. Om ni behöver göra något med el eller rör är det smart att planera in det så att det kommer i rätt ordning. Avsluta med badrummet eftersom ni antagligen kommer att springa in där och tvätta penslar under hela bygget.

Sen kan ni gärna ta ett rum i taget, annars blir det drygt att bo i lägenheten och ni kanske inte orkar streckköra utan vill ta en paus. Det finns slussar av plast med dragkedja att köpa på t.ex. Biltema, då kan man få dammet att stanna någorlunda i ett rum. Snåla inte, utan köp riktig golvpapp och bra maskeringstejp, så klarar ni golven. Och köp bra verktyg, speciellt handverktyg som i alla fall är ganska billigt. Med en 350:- Hultafors-kofot kan du ta bort listerna utan att förstöra dom, med en 39:- Clas Ohlson blir det bara skit kvar. Till målning och tapetsering behövs inte så mycket maskiner, men en enhands excenterslip är guld tycker jag.

Bästa skolan är att surfa runt på forumet, snacka med folk på jobbet och hitta en bra butik där du får hjälp och råd.

Framför allt: renovera inte sönder förhållandet! Det går att bo i 60-tals original och ha det bra, däremot kan det vara svårt att hålla igång ett förhållande med bara jobb, damm och spackel ett år i streck.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.