Jag ska byta ut min gamla panna och har fastnat för en lösning från Daikin - Altherma ("mellan"-aggregatet, 300l VVB samt hydrobox utan kyla). Hittills har jag fått in 2 offerter (3 säljare har varit här och tittat). Den ena är 111.000 (med 2500:- rabatt) och den andra på 90.000 kr, dvs en diff på 21.000!

Är det verkligen rimligt med en sådan stor skillnad? Båda bolagen var trevliga och verkar mycket seriösa. Skillnaden var att hos det billigare bolaget så var det en installatör (kom hit med 3 timmars varsel från ett jobb 6 mil härifrån) som var här, medan det från det andra var en ren säljare. Kan dessutom tillägga att det billigare bolaget finns representerad på Daikins-återförsäljarlistan medan det dyrare inte gör det.

Bor för övrigt i Älvsjö/Stockholm.

/Mattias
 
Kan det vara så enkelt att det dyra bolaget har en säljare som också ska ha lön medan den billigare hade en installatör som hade lite tid över = mindre kostnad??

FLKR
 
case00 skrev:
Jag ska byta ut min gamla panna och har fastnat för en lösning från Daikin - Altherma ("mellan"-aggregatet, 300l VVB samt hydrobox utan kyla). Hittills har jag fått in 2 offerter (3 säljare har varit här och tittat). Den ena är 111.000 (med 2500:- rabatt) och den andra på 90.000 kr, dvs en diff på 21.000!

Är det verkligen rimligt med en sådan stor skillnad? Båda bolagen var trevliga och verkar mycket seriösa. Skillnaden var att hos det billigare bolaget så var det en installatör (kom hit med 3 timmars varsel från ett jobb 6 mil härifrån) som var här, medan det från det andra var en ren säljare. Kan dessutom tillägga att det billigare bolaget finns representerad på Daikins-återförsäljarlistan medan det dyrare inte gör det.

Bor för övrigt i Älvsjö/Stockholm.

/Mattias
Priserna är inte satta efter tillverkningskostnad. Det som styr är möjligt säljpris som dessutom justeras baserat på deras behov av ett nytt uppdrag. Priserna varierar därför mycket för exakt samma sak.

Se till att allt som ingår i den dyra offerten, inklusive texter om vad som skall göras finns med i den billiga, så blir inte din risk större med den billiga, samt har du 21000 i marginal om något skulle gå fel.

--- Mats ---
 
är själv återförsäljare för Daikin Altherma och vet att vissa ÅF har väldigt låga priser....en del av dessa köper sina pumpar från andra nordiska länder och kan då INTE erbjuda 6 års trygghetsförsäkring. en viktig del är att titta om demontering samt bortforsling ingår i det låga priset....det borde ingå i det dyrare alternativet....Altheramn kräver att en en behörig kylmontör/firma kopplar ihop utedelen med hydroboxen (innedelen) då det är en splitpump med köldmedum som kretsar från utedel till innedel.
 
är det samma saker i offerterna?
står det nått om att xxx kan till komma???

ta med dig offerterna till säljaren för den dyra anläggningen o fråga varför dom är så dyra, kanske han kan möta priset? (fast om det nu är exakt samma saker & du var nöjd med den billigare, så är det ju bar at ta den)

du kan ju även ta med oferterna till den billigare instgalatören o fråga om det är nått som saknas på hans offert, eller om han bara är billigare. (han blir nog glad, då han gärna ser konkurenternas offerter)
 
Mattias - bor själv i Älvsjö och låter installera exakt den kombon du är ute efter.
Hur har det gått? Är den installerad än...
 
Här är en till, bor i Tallkrogen och kommer köra en Altherma om någon vecka! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.