Har just köpt ett gammalt tvåfamiljshus som vi ska bygga om till ett normalt enfamiljshus. Har gjort planlösningar på hur det såg ut från början och hur det är tänkt att se ut när vi är klara.
Kommentarer, tips, förslag?
 
  • Bjrkhamra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ligger toaletterna i den gamla planlösningen? Flytt av vatten & avlopp kostar väl en slant extra?
 
Känns inte riktigt rätt ..... kanske på grund av dom snedställda väggar och för mycket runtflytt av kök ... Jag vet ju inte varför köket passar bättre på andra sidan?
Finns det 2 st toa så kan en av dom tillhöra föräldrarnas sovrum som en alldeles egen privat liten toa. Den andra toa får vara tillgängligt för andra.
Man kanske kan bli av med den krångliga hallen som jag inte tycker om. Skulle behålla vardagsrummet där den är och öka köket med en del av sovrum 2.
Det är ingen krav att man ska ha ingångar till alla sovrum från samma hallgång ;). En av sovrummen kan ju ha den gamla ingång från den gamla hallen.
Jag föredrar rätta vinklar i rum som är lättare att möblera. Finns det en skafferi så skulle jag helst behålla den ;). Gör det inte mer komplicerat än det behövs .....
gaia
 
digital skrev:
Var ligger toaletterna i den gamla planlösningen? Flytt av vatten & avlopp kostar väl en slant extra?
Toaletten är i källaren just nu. Min svåger är rörmokare så det är inga problem, han sköter allt sånt, inklusive det mesta andra. :)
 
gaia skrev:
Känns inte riktigt rätt ..... kanske på grund av dom snedställda väggar och för mycket runtflytt av kök ... Jag vet ju inte varför köket passar bättre på andra sidan?
Finns det 2 st toa så  kan en av dom tillhöra föräldrarnas sovrum som en alldeles egen privat liten toa. Den andra toa får vara tillgängligt för andra.
Man kanske kan bli av med den krångliga hallen som jag inte tycker om. Skulle behålla vardagsrummet där den är och öka köket med en del av sovrum 2.
Det är ingen krav att man ska ha ingångar  till alla sovrum från samma hallgång ;). En av sovrummen kan ju ha den gamla ingång från den gamla hallen.
Jag föredrar rätta vinklar i rum som är lättare att möblera. Finns det en skafferi så skulle jag helst behålla den  ;). Gör det inte mer komplicerat än det behövs .....
gaia
Köken som finns nu är på tok för små så vi valde ett av de stora rummen istället. Allt är inhandlat och det ska bara sättas upp, kommer bli riktigt rymligt nu.
Finns bara en toa nu, i källaren, och tycker inte riktigt att det finns plats (eller är nödvändigt) med en toa i markplan sen heller.
Som det är nu så får man gå runt halva huset om man vill komma nånstans, därför har vi gjort en hall där man har tillgång till nästan alla rum. Och så mycket senda väggar är det ju inte, bara en hallvägg (sovrumsvägg).
 
Jag tolkade dom vita ytor i mitten som 2xtoa .... no ja, nu förstår jag bättre :)
Lycka till med ombygget!
gaia
 
gaia skrev:
Jag tolkade dom vita ytor i mitten som 2xtoa .... no ja,   nu förstår jag bättre  :)
Lycka till med ombygget!
gaia
De två yttersta vita ytorna är klädkammare, den mittersta är trappan ner till källaren. Trappan blir kvar, inte klädkammarna.
 
Minimal förändring av planlösningen. Ett av sovrummen blir istället ett större badrum. Och så sätter vi nog igen även den andra ytterdörren neråt till för att kunna få det lite lättare att möblera i det lite krångliga vardagsrummet.
Fortfarande så är inget ombyggt jämfört med den översta bilden i tråden så vi tar gärna emot förslag och synpunkter.
Köket är dock spikat, det rummet byggs inte om och köket placeras i hörnet mellan dörrarna.
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle överväga att slippa gästtoa mitt i huset och dela den stora badrummet i en toa som är avskild från baddelen på en smart och diskret sätt ( glasblockvägg?) så att den kan användas också som gästtoa ... utan för stor inblik i den andra delen ;). Kan det vara en idee?
gaia
 
gaia skrev:
Jag skulle överväga att slippa gästtoa mitt i huset och dela den stora badrummet i en toa som är avskild från baddelen på en smart och diskret sätt ( glasblockvägg?) så att den kan användas också som gästtoa ... utan för stor inblik i den andra delen ;). Kan det vara en idee?
gaia
Jo det kan vara en idé helt klart. Har inte planerat något inuti badrummet ännu då idén till det kom rätt nyligen. Innan skulle vi ju bara ha den lilla toan/duschutrymmet. Får fundera på om vi ska ändra planlösningen vad gäller toan eller om vi bygger så ändå och har det till något annat istället.
 
Har bestämt oss för att göra som planerat, en liten toa och ett större badrum. Aldrig fel med två toaletter och det lilla utrymmet ser jag heller ingen annan använding för.
 
Har inte blivit så mycket gjort under året, förutom köket då. Funnits annat som tagit tid, såsom att gräva runt huset och att röja utomhus.
Men nu ska det snart börja byggas om inomhus och då blir det förändringar vill jag lova. Har gjort en lite förändrad planlösning igen, badrummet har återigen hamnat mitt i huset, men blivit lite större än det förut var tänkt. Vardagsrummet har fått byta plats så att man slipper murstocken mitt i rummet samt att en groventré med tvättstuga har fått plats.
Inga sneda väggar längre, men hallen förblir densamma.
Nuvarande planlösning finns högst upp.

Kommentarer?
 
  • plan_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera på om du kan klämma in en lilltoa i groventren. Bara toa och handfat på så lite yta som möjligt.

Det är väldigt praktiskt att bara kunna gå in på toa och göra det man ska utan att skala av allt man har på sig när man målar/meckar/osv. Samma sak gäller för självgående sandhögar även kända som barn ;)
 
Ja, Thomas, det var ju tur att du inte hade tid att riva på en gång ;). Den nya planlösningen tycker jag mycket bättre om. Fortsätter det så så flyttar jag in ;D ;D ;D.
Nej, jag skojar .... Det blir mycket bättre funktion i huset med en groventre och Mats_o lilla toan ;).
Det stämmer i alla fall att ju längre man bor i ett hus destå mer upptäcker man - vad som saknas och vad som är riktigt bra och det blir bara lättare att hitta den perfekta lösningen :).
Lycka till med ombygget!
gaia
 
Mikael_L
Jag skulle antagligen försökt att öppna upp öppningen till vardagsrummet lite till. Alltså kapa väggen mittemot badrummet drygt 1 meter till. (Egentligen skulle jag velat ta bort den helt, men då blir det så mycket insyn mot/i badrummet.)
Sen, efter det, skulle det nog vara fiffigt att flytta dörren in till badrummet längre mot sovrummen, så man slipper titta rakt in i badrummet från v-rummet, när dörren är öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.