Jag har en tomt i ett gammalt stenbrott där jag tänkt bygga ett hus med platta på mark. Det är sprängt på tomten och finns en liten platå att bygga på längst upp (det behöver dock fyllas ut en del i eftersom plattan inte riktigt får plats. Marken lutar kraftigt och det är säkert en höjdskillnad på 6m från tänkt husgrund till anslutningspunkt. Sträckan horisontellt till anslutningspunkten kan nog vara 10-15m.
- Jag undrar hur jag lämpligast drar avloppsrör till anslutningspunkten för kommunalt VA för att undvika stopp och problem? Jag vet att fallet för avloppsrören bör vara runt 2%, men det är ju omöjligt med denna marklutning. Skulle man kunna dra 2% någon meter utanför plattan och sedan sätta på en böj på 45 grader för att få rena störtloppsbacken ner till anslutningspunkten?
 
Vi är många som hävdar att den gamla rekommendationen med max 2% lutning på avloppsrören är en kvarleva från den tiden man hade betongrör.

Med dagens plaströr finns det ingen maxlutning, allt över 0.5% kan anses bra.
Sätt in ett par rensbrunnar så kan du dessutom spola rent om du, mot förmodan, skulle få problem nån gång.
 
Tack för hjälpen Gabbe1. Då blev det ju både enkelt och billigt. Rensbrunnar är alltid en god idé, så det får det bli.
 
F
Om du har för mycket fall tidigt efter skithuset så kan det bli lite för bra fart på skiten inledningsvis vilket kan dra ut vattnet ur vattenlåsen. Gör som du tänkte, några meter med lagom fall från sista skithus på huvudstammen.
 
fsn skrev:
Om du har för mycket fall tidigt efter skithuset så kan det bli lite för bra fart på skiten inledningsvis vilket kan dra ut vattnet ur vattenlåsen. Gör som du tänkte, några meter med lagom fall från sista skithus på huvudstammen.
För att motverka detta fenomen har man avluftning på avloppet.
 
F
Gabbe1 skrev:
För att motverka detta fenomen har man avluftning på avloppet.

Visst, men det funkar dåligt om man tex har toan på ett påstick med ett stort fall och avluftningen på huvudstam. Jag tror inte alla projekterar med en avluftning vid varje toastol utan nöjer sig med en lämpligt placerad?
 
Tack för tipsen. Jag ska ju sätta minst 1 luftning (blir nog två eftersom jag har två byggnader planerat), så det slipper lukta skit i huset, men jag gör för säkerhets skull även några meter med lagom lutning innan skiten hamnar i "fritt fall" ner mot VA anslutningen.
 
Se också till att sätta ett par rensbrunnar på bra plats.

Har man bra rensbrunnar samt en högtryckstvätt med "borrorm" så är ju ett ev stopp en baggis :)
 
F
mats_o skrev:
Se också till att sätta ett par rensbrunnar på bra plats.

Har man bra rensbrunnar samt en högtryckstvätt med "borrorm" så är ju ett ev stopp en baggis :)
Ja det är bra att ha ett par spolbrunnar. Behöver inte vara några konstigheter eller direkta kostnader. Ett 110mm T-rör (eventuellt med 45graders påstick) duger bra.
 
Så får det bli. Gött!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.