Jag söker en stor kvadratisk matta på minst 3-3,5 meter. Helst ett ganska mjukt material. Jag har ett kvadratiskt matsalsbord i ett "matrum" med ganska hårda material på ytorna runtomkring. Jag vil ha en matta som både "ramar in" möbelgruppen och även kan dämpa lite ljud. Några tips?
 
Jag såg för några år sedan i en möbelbutik (Lindholms i Linköping) att man kunde måttbeställa ull-mattor från Norge. Man kunde komponera färgerna i mattan med en rand runt om man ville.
/Ulle
 
Karolina skrev:
Mattor som är avsedda som heltäckningsmattor brukar gå att beställa med langetterad kant eller bandkant.
Och tänk nu inte 70- ch 80-talets heltäckningsmattor... dagen heltäckningsmattor finns i en uppsjö av varianter och som lös matta kommer ingen tro att det är en heltäckningsmatta du har! Massor av olika kvalitéer och utföranden.

/FlitigaLisa
 
Tackar för tipsen. Någon lokal golvläggare kanske kan hjälpa till med sådant då.
 
Det finns också flera inredningsbutiker där man kan måttbeställa mattor, både lite billigare ställen och lite exklusivare. Har bl.a. sett att Seating Concept i Malmö har någon ryamatta i flera olika färgställningar som man kan måttbeställa. Vad priset ligger på för det vet jag däremot inte. Men ryan i roströda färger respektive svart/guld är jag riktigt svag för. Hade jag inte haft en hund som fäller alldeles för mycket så hade jag köpt nån för länge sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.