Jag har en källare som håller på att fixas. I källaren finns elcentralen med inkommande el (tjock kabel). Denna kabel vill jag täcka med en kanal av något slag p.g.a. att det är lätt att stöta emot den. Eftersom kabelns ytterhölje verkar bestå av någon form av "tjärindränkta snören" som börjar bli spröda vill jag helst inte råka förstöra den.

Jag har funderat på en kabelkanal av något slag och helst i metall eftersom det är hållbarare/snyggare.

Men jag kan inte inte färdiga att köpa? Jag hittar bara mindre varianter som är till för att dölja dragningar inomhus. Jag har dock sett bilder på nätet där luftvärmepumps-ägare lyckats dölja kablar/slangar med liknande kanaler (se bild nedan):

exempel2.PNG

Det är följande kabel som skall täckas hos mig:

exempel1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet någon var man kan hitta sådana eller har ni något annat bra förslag på lösning? Jag vet att man kan be en plåtis bocka till, men det är vore enklare om man kunde hitta färdiga någonstans.

Eftersom jag även vill täcka delen som ansluter till huvudsäkringarna (delen som någon har kladdat vitfärg på) behöver måtten vara ca. 10 cm bred och 8 djup, men det gör inget om den råkar vara någon centimeter större åt något håll.
 
Redigerat:
Jag skulle nog be energiverket byta ut den där kabeln först.....
 
Det gör dom inte. Jag har en kabel från 1936. De gräver upp gatan utanför och av en händelse hela vägen intill mitt hus. Kabeln ser för jävlig ut och har legat mot ett fuktigt källargolv i sen den installerades. Eftrsom det var uppgrävt och kabeln hängde i hålet ut till gatan och min mätartavla sitter en meter innanför väggen som gropen med kabeln hängde i tänkte jag att öresundskraft kan väl byta den gamla kabeln som är där när det ändå är fritt blås och allt grovjobb är gjort.

De kom och kolla på kabeln och sa den håller några år till..
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle nog be energiverket byta ut den där kabeln först.....
Jo, tanken har slagit mig och jag har även varit i kontakt med dem ang. detta. Men det blir en del grävningar och omdragningar som innefattar både dem och elektriker. Jag har gjort en snabb överslagsräkning och insåg att konstnaden inte går att motivera. Det enda jag vill är ju att dölja den fula kabeln.

Själva kabeln är inte trasig, förutom att det allra yttersta skiktet börjar bli lite skört. Den kommer förmodligen att hålla länge till om den får stå ostört under ett plåtskydd. :)
 
gizmo007 skrev:
Bättre länk: [länk]
Tack för länken!

Jag tror dock att kabelskyddet måste vara lite större än de mått som finns på elbutik.

Jag vet inte om det framgår så tydligt på bilden, men min kabel gör en liten sväng precis innan den går ner i plattan. D.v.s. den är ingjuten lite snett. Vill man täcka allt måste man alltså låta skyddet vara några centimeter bredare än vad själva kabeln är.
 
Redigerat:
Gör en liten "låda" med reglar och gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.