Hej
Jag kommer att uppgradera min vedpanna under sommaren samt utöka ackumulatortankarna då värmebehovet kommer att öka. Idag har jag två 500l Acktankar som jag inte kommer att byta ut då de är hyfsat nya. Är det bättre att fortsätta med fler 500l;are eller en större då jag tror mig kunna lösa utrymmet?
Mvh
 
Bättre med mer vatten, mer energi att använda, sen är det frågan hur du tänkt med laddningen av dom. paralell eller serie , tekniktank för VV, finns lite att tänka på, hur dom kopplas samman. Och vilken kraft du har i pannan framför allt.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B
En större är ju lättare att isolera riktigt bra. Många 500l blir ofta halvdåligt isolerade. Ska man anlita rörmokare är ju rörjobbet billigare till 1 jämfört med många små, gör man det själv är ju kostnadsskillnaden mindre, även om den finns där.

Personligen så har jag en mix av olika stora, pga att de är i köpta begagnat för småpengar.

De har en viss tendens att ladda i olika takt, några blir färdigladdade före de andra. Och de laddar ur på samma sätt, dvs lite olika.

Skulle jag välja fritt, utan hänsyn till ekonomi skulle jag välja en stor, och en liten mindre tank (dubbelmantlad) med varmvattnet.
 
Går ju även kombinera en ack med en tappvattenvvx om man vill. Idag är små plattvvx billiga om man nödvändigtvis inte ska ha Alfa Laval etc.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Så bra med inputs! Glömde skriva att jag har vvb i en av befintliga tankar. Har inte behov av mer dusch varmvatten. Jag har också en befintlig ladomat Esbe ltc100 kommer den att klara att ladda fler tankar?

Tanken är inte att använda mig av nya tankar eller av en röris.
 
M Markusb77 skrev:
Hej
Jag kommer att uppgradera min vedpanna under sommaren samt utöka ackumulatortankarna då värmebehovet kommer att öka. Idag har jag två 500l Acktankar som jag inte kommer att byta ut då de är hyfsat nya. Är det bättre att fortsätta med fler 500l;are eller en större då jag tror mig kunna lösa utrymmet?
Mvh
En stor. Både isolering och cirkulation blir bättre med en stor. Vet flera som haft problem med att få alla tankar varma.
 
  • Gilla
Markusb77
  • Laddar…
B
Det är pannan effekt som avgöra om laddomaten räcker till. Funkar det idagg, så funkar det i framtiden. Att ansluta fler tankar gör laddomatens jobb lättare. För du ansluter väl de/den nya tanken(tankarna) parallellt med de gamla?
 
  • Gilla
Markusb77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.