Har tagit in två offerter på solceller i Stockholmsområdet.

- Ecokraft: 11,5kW, 32 Heckert glas/glas, SMA växelriktare, 227tkr efter avdrag
- SveaSolar: 13kW, 32 Trina Solar, Huwawei växelriktare, 163tkr efter avdrag

Ecokraft tryckte mycket på deras garantier och service, men jag har svårt att se att det skulle vara värt 40% mer för en 10% mindre anläggning. Vad tycker ni andra?
 
Antingen så missar ett av företagen något eller så är offerterna inte ekvivalenta. T ex en inkluderar batteri men inte den andra.
 
stadsbonden,
Har verkligen tyska Heckert glas glas paneler? Det tror inte jag. Har du databladet på panelen som visar det?
Du anger 11,5 kWp skulle vara 32 paneler, alltså 360 Wp/panel. Men några sådana har inte Heckert, de börjar på 370 Wp.

Jag har för mig ha läst i trådar här som säger att Ecokraft inte har bra service.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Skrev fel, Solarwatt Vision Pure hette panelen, glas/glas 375Wp (avrundade totalproduktionen)
 
Säljaren motiverade prisdiffen med att Ecokraft tar ett totalansvar utan friskrivningar. Jag vet inte vad det innebär rent konkret eller hur det skiljer sig mot SveaSolar.
 
Intressant, jag väntar själv på offert från ecokraft, men de verkar ha mycket att göra som alla andra i branschen. Då är de ändå bäst då de faktiskt hört av sig och varit här medan andra inte ens svarat...

Gissar att vi kommer hamna ungefär i samma storlek så ska bli intressant att jämföra. Pratade bra länge med säljaren som verkade ha bra koll både på egna och andras villkor (alternativt bara "säljsnack"). "Alla" andra har friskrivningar som t.ex. att det snöar eller haglar på panelerna, dvs vanligt svenskt klimat. Eller att några har bra effektgaranti med inte lika bra produktgaranti. I många fall beror säkert taskig effekt just på att produkterna är trasiga och då gäller inte effektgarantin när produktgarantin gått ut, speciellt inte om det snöat :) Aja, själv har jag ingen aning, men tycker inte mig höra värsta många där paneler går sönder titt som tätt.
 
MrJay
På solcellsanläggningar är det oftast växelriktare som strular eller går sönder och inte paneler såsom många verkar tro, dessutom är dessa oftast den dyraste komponenten när man gör en installation. Huawei skulle jag hålla mig så långt ifrån som möjligt, har fått höra att dessa är skräp rent utsagt från en vän som jobbar med just installation av dessa anläggningar. Rekommenderar TS att göra en rejäl jämförelse mellan de växelriktare man fått offert på.
 
Vi har sedan 6 år solaredge-solcellsanläggning och fyra bekanta har också solcellsanläggning. Vi har haft några pajade solaredge-effektoptimerare, och för en bekant gick solaredge-växelriktaren sönder efter ca 1,5 månad.
De övriga har österrikiska Fronius Symo växelriktare och har inte ännu gått sönder eller orsakat några problem.
Inga paneler har gått sönder för någon, ännu i vart fall. Det är ovanligt att paneler går sönder, i så fall är det nog pga blixtnedslag i närområdet. Tyska SMA och Fronius kan man säga är kvalitets-växelriktare.

För lika Wp-effekt kostar nog glas-glas-panel 50 - 75 % mer än vanliga paneler som har glas-tedlar-folie.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Ja just det, optimerare pratade ecokraftsäljaren om också. De hade använt det tidigare men haft så mycket strul/trasiga så de hade slutet helt med det. Om det är hela sanningen vet jag inte, men nåt ligger det kanske i det.
 
A Arnodt skrev:
Vi har sedan 6 år solaredge-solcellsanläggning och fyra bekanta har också solcellsanläggning. Vi har haft några pajade solaredge-effektoptimerare, och för en bekant gick solaredge-växelriktaren sönder efter ca 1,5 månad.
De övriga har österrikiska Fronius Symo växelriktare och har inte ännu gått sönder eller orsakat några problem.
Inga paneler har gått sönder för någon, ännu i vart fall. Det är ovanligt att paneler går sönder, i så fall är det nog pga blixtnedslag i närområdet. Tyska SMA och Fronius kan man säga är kvalitets-växelriktare.

För lika Wp-effekt kostar nog glas-glas-panel 50 - 75 % mer än vanliga paneler som har glas-tedlar-folie.
Kan också tala varmt om fronius.
Har 2 st som rullat på i 5år nu om jag inte minns fel
 
Tog in 5 offerter inför val av solpaneler, ecokraft var en av dem. Känner igen deras snack om vilka garantier de har och att de är en ”premiumleverantör”. Deras säljare var här lika länge som alla andra, men han var den enda som inte gick upp på taket och mätte och tittade. Pratade ingenting om hur elen skulle dras eller vart växelriktaren skulle sitta. Allt han kunde var sitt säljsnack och så visade några videos på youtube när en montör drog i en skruv på ett tak.

Valet föll en annan leverantör som faktiskt verkade intresserad att hitta en lösning för just vårt hus.
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
Helskotta vad dyrt!!
Men dom lever väl på all hysteri!
Varför tar du inte in mer offerter?
Betalade 130- för 14.5 kw
Tog en lokal installatör
 
MrJay
J jannebmw skrev:
Betalade 130- för 14.5 kw
Tog en lokal installatör
Vilket år?
 
MrJay MrJay skrev:
Vilket år?
Undrar jag också, tog in offerter för snart 2 månader sedan och valet föll på Otovo då de erbjöd högst installerad effekt sett till pris, ca 185000:- effekt 16.3kwh Huawei växelriktare.

De andra leverantörerna kom inte under 200k och de hade lägre installerad effekt. Tog in 5 offerter.
 
stefan p,
Du har inte läst kjorks långa tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/nyboerjare-pa-solceller.440064/unread här i forumet om Otolvos mängder av misstag på hans solcellsanläggning och ovilja att snabbt rätt till sina fel.
Han har själv fått utreda vad det var för problem i anläggningen och som otolvos montörer inte klarar av se och rätta till, och det under ca 6 månaders tid.
Att du är förbered på problem, är nog bra. Det verkar som installatörer saknar nödvändiga kunskaper om solceller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.