Räknade lite på en stor "carport". Tänkte mig ca 12x4m med en stolpe i mitten så det blir 2st 6m gluggar


Knappade in detta på byggbeskrivningar.se och det gick tydligen inte att lösa med vad som fanns i deras databas iaf.... .. 115x630 limträ fixar inte detta alltså? verkar ju hel skummt... men jag skulle ju lätt kunna tänka mig att sätta kortllingar enligt nedan bild för att stärka upp. Inte för att jag tror det behövs egentligen men för att det ska bli byggmässigt ok... Hur räknar man på detta tro? Gissar att man inte får räkna bort spännvidden till 100% men någon tumregel hoppas ja finns...

Även 5m öppningar (om den hade varit 10m) är kört enligt beräkningsverktyget...

Tycker det borde finnas godkända standardkonstruktioner som man kan använda så länge man ligger under måtten men det är inget jag hittar...

Anledningen till stor glugg är att ja vill kunna backa in släp etc från sidan därav att det är ok med kortlingarna sålänge man inte slår i huvudet i dessa....




Schematisk illustration av en carport med en stolpe i mitten och kortlingar för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






3D-rendering av en planerad carportstruktur med mått och konstruktionsvirkedimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.