Hej alla!

Nu har vi bott i vårt hus i lite drygt tre år, och saker har börjat hitta de platser som de kommer stå på permanent. Jag känner därför att det börjar bli dags att permanenta även diverse kabeldragningar.

Ena halvan av vår gillestuga är "mediacentret" där vi tillbringar mycket tid framför TVn. Vi har precis fått in fiber så när ändå den infrastrukturen ska ordnas så tänkte jag passa på att försöka få ordning på alla sladdar som är nödvändiga för att vi ska få det vi vill ha i detta utrymme.

Jag har precis gjort en lista på alla elförbrukare som finns här, och (hittills) kommit fram till att det är sjutton (17!!) stycken!! Alla dessa ska matas av två ojordade 2-vägsuttag, alltså totalt fyra uttag för 17 förbrukare.

Som ni förstår är det ett gäng fördelardosor som ligger och skräpar här och där. Det som komplicerar ytterligare är att en del förbrukare styrs av NEXA-brytare, vilket ju gör att det är fler fördelardosor än vad som behövs för att driva 17 förbrukare.

Jag förutsätter att vi inte är de enda som har många förbrukare samlade på liten yta, så min fråga är hur ni andra löst detta problem? Har ni t ex bytt uttagen till 4-vägs? Detta skulle ju i alla fall ge oss dubbla mängden uttag att använda...men uttagen är ju inte speciellt vackra och det saknas fortfarande 13.
 
Om du förutspår att mediacentret ska vara kvar där i en översådlig tid så skulle jag:
* Installera fler uttag, Antagligen är rummet "ojordat" så behöver de nya uttagen vara detsamma. Det finns nätta uttag där tre st platta Europauttag sitter i samma apparatdosa.
* Jag hade installerat en låda i väggen där man kan placera alla transformatorer, nätdel mm. Dörren till lådan ska ha ventialtionsspringor uppe och nedre som även kan användas för att lösa kablar kan gå in och ut. I lådan kan det finnas ytterligare uttag. Dörren ska helst släppa igenom IR för fjärr.
 
Gillestuga indikerar källare. Får man ha ojordat där?
 
Kan inte tänka mig annat..? Mitt hus med källare byggt 1970 hade ojordade uttag i gillestugan. Byggdes helt enkelt så. De är dock jordade numera då jag helst ville ha all elektronik jordad samt att jag då passade på att dra fram ett extra uttag.
 
Jag föreslår att du plockar fram kulon och monterar ett antal nya utanpåliggande uttag. Om du borrar in en rotdosa i väggen bakom kan du klara dig med en låg förhöjningsram och dessutom sätta in nexa-puckar bakom uttagen så att de inte syns. Jag föreslår att du märker upp dessa uttag särskilt så att det syns att de är styrda.

Om du kör med en trippel förhöjningsram kan du få in ett jordat trippeluttag som du kan kombinera med ett trippel europakontaktuttag. Jag tycker dock ofta att det är enklare att stoppa in en grenplugg för europakontakt.

Jag föreslår att du passar på att jorda utrymmet på samma gång om det går att dra i jordledare i rören. Det är en snabb och enkel operation. Kolla också upp hur mycket effekt ni behöver. Man vill inte dra säkringarna.

Om ni har mycket USB-grejor så finns det multiladdare.
 
tommib
Vad är det för prylar egentligen? Jag är nyfiken...

Jag hade själv byggt en mediamöbel som också innehöll nödvändiga uttag och en anslutningskabel till väggen (förutsatt att det går med tanke på totaleffekt) samt gömmor för alla kablar. Om det är mycket 5V-grejer då håller jag helt med pelpet ang multiladdaren. Är det mycket 12V skulle jag överväga en trafo till det också.
 
Våningsplanet har inget med om det skulle vara jordat eller ej att göra utan enbart hur rummet var byggt. I tex en gillestuga i källaren med "trägolv" gällde(er) samma som i övriga bostadsrum med samma typ av golv och väggar. Var det ett "stengolv" så var det jordat som gällde.
 
Tack för bra input!

I princip hela huset är ojordat, bortsett från våtutrymmen, kök och utomhusuttag. Tanken är att i framtiden jorda allt och byta till en modern elcentral samt jordfelsbrytare. Detta bör inte vara ett allt för omfattande jobb då elen är dragen i rör, men än så länge har annat prioriterats. Jag överväger också att dra kablarna själv, men måste då övertala min granne (som är elektriker) att bistå mig lite. Problemet är bara att han totalrenoverar sitt hus hela tiden och därför aldrig har tid! :D

Vilka grejer det är? Ja, det är allt från laddare till våra laptops (som vi alltid har i knät när vi kollar på TV), till belysning, LED-lister bakom TVn, i nuläget tre digitalboxar (dock ska två av dem tas bort när vi kollat klart på allt som är inspelat på dem), troligtvis en switch för bredband/TV-signal m.m

Ingen av dessa saker är USB och jag har lite aversion emot specialuttag med USB och/eller smala europakontakter. Jag kan ge mig f*n på att när man har såna så behöver man ett schuko uttag när det bara finns euro-uttag kvar. :p

Väggarna är, på ena sidan mexitegel utanpå betonghålsten och på andra sidan träpanel. De befintliga uttagen sitter (hjälpligt) i rot-dosor från 1968.

Vad jag kunnat tyda av de gamla proppschemana så är båda dessa uttag på samma 10A-grupp. Inga av förbrukarna är några stora strömslukare. De som är kraftigast är en förstärkare samt subbas för biosystemet, men det är inga jättegrejer och spelas aldrig speciellt kraftfullt.
 
elmont skrev:
Våningsplanet har inget med om det skulle vara jordat eller ej att göra utan enbart hur rummet var byggt. I tex en gillestuga i källaren med "trägolv" gällde(er) samma som i övriga bostadsrum med samma typ av golv och väggar. Var det ett "stengolv" så var det jordat som gällde.
Det var intressant! Hade jag ingen aning om...:)
 
Och ROT-dosor var inte uppfunna 1968 dom kom långt senare någon gång på 80-90 talet ;)
 
elmont skrev:
Och ROT-dosor var inte uppfunna 1968 dom kom långt senare någon gång på 80-90 talet ;)
Misstänkte att det var så, det var därför jag skrev årtalet...borde ha satt ordet inom citattecken; "rot"-dosor...:)
 
Stoppa några öl i kylen och snacka med grannen. Att dra in en jordkabel från elcentralen fixar ni på en halvtimme. Att sätta jordat nu när du håller på är inte mycket merjobb. Dumt att fuska med det. El från 68 behöver nog inte bytas om ledarna ser smidiga ut och inte torra och spröda.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
pelpet skrev:
Att dra in en jordkabel från elcentralen fixar ni på en halvtimme. Att sätta jordat nu när du håller på är inte mycket merjobb. Dumt att fuska med det. El från 68 behöver nog inte bytas om ledarna ser smidiga ut och inte torra och spröda.
Speciellt när elcentralen befinner sig kanske åtta meter från berörda uttag! :D Vad jag sett så är kablarna inte sk*dåliga, men eftersom stora delar av huset är ojordat och många av uttagen är väldigt knepiga att få i stickpropparna i, så tänker jag att det bästa vore att framöver byta allt. Jag har också stött på några kablar med ganska torr isolering (taklampor) så för sinnesfriden skulle det kännas bäst att byta alla kablar om ändå jord ska dras fram och nya uttag skall monteras.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, att dra ny FK med den gamla som dragtråd kostar kanske en tusenlapp extra för hela huset men sparar mycket tid och besvär med att försöka knö in en skyddsledare i rör med befintliga ledare.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Var försiktig med röd skyddsledare som kan finnas i huset. Den röda ledningen kan ha används till annat skyddsjord t.ex bruten fas till ojordade taklampor, fasledare i trefas.

Antag inte att den är skyddsjord även om den troligtvis är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.