Jag har åter satt igång en diskmaskin (Cylinda DM-12) från 70-talet, som stått oanvänd något år. Nu började den efter en stund läcka rejält där motoraxeln går in i spolpumpen (se nedan).
Vad ska det vara för tätning där?
Hur bär jag mig åt för att byta tätningen?
Hur lossar man pumphjulet?
 
  • Diskpumpx2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
haddirajan skrev:
Cylinda
På Cylinda-sajten fann jag tyvärr just inget mer än ett telefonummer, men har på idag funnit Elektroskandias sajt och en sprängskiss för en Cylinda som stämmer rätt bra med mina prylar, http://www.elektroskandia.se/ebilder/CR/large/4CR50121.pdf och det verkar som om det kanske går att beställa tätningar så pumphjulet borde ju isåfall rimligen gå att ta bort och återanvända.

Tyvärr framgår det visst inte heller på sprängskissen hur pumphjulet egentligen är fäst vid motoraxeln - jag kan inte upptäcka någon mutter eller skruv för det.

I verkligheten ser det ut som på min bifogade bild nedan. Någon här som vet hur pumphjulet skall lossas?
 
  • Diskpumphjul.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tur så sitter den med splines så du kan dra av den bara?
Ring dem annars och fråga på supporten, de borde kunna svara på det tycker jag.
 
Från 70-talet?
Inte läge att köpa ny? ;)

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Från 70-talet?
Inte läge att köpa ny? ;)

Mvh Putte
Som jag bedömer det är min Cylinda med tanke på sin ålder ovanligt väl bevarad - troligen har den snarare körts alldeles för lite, än mycket. :rolleyes:
 
Lycka till och glöm inte vadarstövlarna ;)

Mvh Putte
 
haddirajan skrev:
Har du tur så sitter den med splines så du kan dra av den bara?
Ring dem annars och fråga på supporten, de borde kunna svara på det tycker jag.

Pumphjulsstommen sitter liksom lite nedsänkt så det finns egentligen inget att ta tag och dra i, men jag har ändå försökt lite. På Elektroskandias sprängskiss tycker jag det nästan ser ut som ett hål i centrum på pumphjulet, men som sagt upptäcker jag ingen mutter eller skruv på skissen. På samma skiss tycker jag det ser ut som ett hål in i motoraxeln. Kanske är en slags skruv ingjuten i pumphjulet så att det skall gå att skruva loss från motoraxeln med hjälp av specialdesignade verktyg...

Efter ditt inlägg har jag mailat mina tidigare frågeställningar här plus fråga om pris på ev packnings/tätningssats till Elektroskandia men tyvärr ännu inte fått något svar. Sanningen att säga tvivlar jag lite på att de någonsin svarar, så jag är fortfarande högst angelägen om råd och anvisningar här i tråden!
 
Min erfarenhet är att gamla maskiner ofta är otroligt mer välbyggda än moderna, men när det börjar regna sprutar det snart på alla fronter. Hade en 80-tals Electrolux förut, höll hur bra som helst tills den en dag skar ihop helt. Idag håller en maskin sällan mer än sex-sju år...

Så jag håller med ByggPutte här: lätta på lädret och köp en ny. Blir troligtvis billigare också än att laga den här.
 
ST1 skrev:
Min erfarenhet är att gamla maskiner ofta är otroligt mer välbyggda än moderna, men när det börjar regna sprutar det snart på alla fronter. Hade en 80-tals Electrolux förut, höll hur bra som helst tills den en dag skar ihop helt. Idag håller en maskin sällan mer än sex-sju år...

Så jag håller med ByggPutte här: lätta på lädret och köp en ny. Blir troligtvis billigare också än att laga den här.
Själv har jag ingen egen erfarenhet av modernare diskmaskiner men av den research jag gjort nu på webben - för att kanske någonstans finna någon beskrivning hur man ska avhjälpa mitt problem - har jag fått intrycket att de är betydligt mer tillkrånglade, med bl.a. elektronik och kanske ibland t.o.m. "datorprogram".

Och ang reparationskostnaden hoppas jag ännu optimistiskt att det kanske ska gå att få tag i packnings/tätningssats för ett högst ett par hundra hundralappar.

F.ö har jag också två "reservdelsmaskiner" stående...
 
Haha, okej du är den sortens hardcore-fixare alltså. Får du det att funka bugar jag mig djupt i respekt inför dig! :)
 
Har ingen erfarenhet av just Cylinda men vissa andra märken. En del har pumphjulet gängat på axeln motsatt rotationsriktningen.
 
tjenare!hålle du på med den än?gör som bygg putte rek.
 
snickar_lasse skrev:
tjenare!hålle du på med den än?gör som bygg putte rek.
Bl.a. därför att jag hoppas på att information och anvisningar ska dyka upp och underlätta har jag inte gjort så mycket åt det här projektet på några dar, har mest bara i förbifarten "känt" lite på prylarna. T.ex. om det kan vara som Drogen nämnde, vilket verkar sannolikt. Eftersom motoraxeln av allt att döma inte är tillverkad av rostfritt, sitter nog isåfalll pumphjulet ganska hårt fast.

Men som sagt - jag hoppas ännu på att information och anvisningar ska dyka upp! :)
 
Drogen skrev:
Har ingen erfarenhet av just Cylinda men vissa andra märken. En del har pumphjulet gängat på axeln motsatt rotationsriktningen.
Behövde man specialverktyg för att få loss de pumphjulen?

"Diskaggregatet", som jag sammanfattande kallar motorn och cirkulationspumpen, är av fabrikatet Hanning. Efter att ha funnit deras hemsida och letat där, tittat på cirkulationspumpar och funnit att vissa cirkulationspumpar hos Hanning Elektro-Werke tycks se exakt lika ut än idag - flera decennier senare - misstänker jag starkt att diskaggregat av samma typ som det jag har, förekommit och förekommer i diskmaskiner av ett antal märken.

Från Elektroskandia har jag ännu inte fått något svar. Kanske kunde man försöka genom något annat märkes serviceorganisation...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.