Vit målad rörkoppling med liten vattenläcka och rostfläckar mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en koppling som läcker lite, lite och jag undrar om det finns något sätt att täta detta utan att behövs tömma hela elementsystemet på vatten och skruva av kopplingen?
Vit målad rörkoppling med liten vattenläcka och rostfläckar mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara lite större jobb att fixa det där... troligtvis gammal järnröret som rostat igenom.
Läcker det mycket eller bara droppar ännu? Men förbered dig på att behöva byta lite rör också och inte bara kopplingen tyvärr...
 
J Jonas_81 skrev:
Ser ut att vara lite större jobb att fixa det där... troligtvis gammal järnröret som rostat igenom.
Läcker det mycket eller bara droppar ännu? Men förbered dig på att behöva byta lite rör också och inte bara kopplingen tyvärr...
Men inte använde man klämkoppligar på gamla järnrör.
Det är garanterat kopparrör. Men det är ju enkelt att kolla genom att skrapa bort lite av det tjocka färglagret
 
J Jonas_81 skrev:
Ser ut att vara lite större jobb att fixa det där... troligtvis gammal järnröret som rostat igenom.
Läcker det mycket eller bara droppar ännu? Men förbered dig på att behöva byta lite rör också och inte bara kopplingen tyvärr...
Det droppar inte ens, har kommit lite rost de senaste två-tre månaderna.
 
Jo de e väl nog koppar, med de tjocka färg laget så fick jag de till ett järnrör vet int varför... :thinking:
 
Hade en liten läcka i kopplingen till ett element i källaren. Trodde inte på iden men rensade bort färg runt och lindade med Biltemas vulktape och det har inte droppat på 2 år.
 
Låt det vara tills du bytet hela rasket. Ska du byta klämkoppling/rör så krävs att färgen avlägsnas utan längsgående repor på röret alternativt vid en mutter.

Om det nu är koppar, varför är det då rostigt?
 
Staffans2000
Tömma systemet?
Är det verkligen rör till elementen? Är det varm/kallvattenrör är det läge att bemanna huvudavstängningen vid vattenmätaren.
Hur som helst. Prova att dra kopplingen lite. Men gör det på dagtid ifall något skulle gå på tok. Alternativt -gör ingenting!
 
Staffans2000
Det är nog inte rost från röret, utan svart vatten från värmesystemet.
 
Staffans2000
Vid närmare eftertanke, skulle jag inte gjort någonting. Risken för att det blir värre, kan inte uteslutas.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ser ut att vara biutrymme? I så fall skulle jag inte bry mig.
Om det är viktigt med utseende så skrapa rent, dra åt kopplingen och dra på ett lager ny färg när du är säker på att det inte läcker.
Som nämnts så bör du ha koll på vart du kan stänga av vattnet om det skulle brista något när du drar muttern. Glöm inte mothåll.
 
Och det är till värmen?
Jag hade inte petat på det förrän framemot senvåren, bara hållt det under uppsikt fram till dess.
 
Tack för alla svar! Det får vara tillsvidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.