Håller på med Projekt: Källarrenovering efter att det tryckt in vatten upp genom plattan på huset*. Kommer nog starta fler trådar med andra frågor. Vi har tänkt köra på nuvarande lösning med tapeter direkt på vägg och just nu håller jag på att täta sprickor i källarväggarna. Dessa är många och grova. I ena hörnet är det en spricka som går från golv till tak och som är minst en decimeter djup och uppemot dryga centimeterna bred vid innervägg. Två tredjedelar av väggen ligger under mark och jag har tryckt in Clas Ohlsons husfix** så långt in jag kommer åt (vilket inte blir så djupt när det görs med en spackelspade). Svärfar tyckte att jag skulle stoppa in gullfiber i sprickan innan jag smetade igen, men jag funderar över hur det påverkar vattenrörelse, kondenseringspunkt och så vidare. En bit under backen fryser det väl aldrig igen, men kan det vara skadligt på något sätt att ha isolering inne i betongväggen?

Blommig tapet med stor spricka som sträcker sig från golv till tak i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska jag använda för spackel när jag fortsätter med att jämna till ojämnheter?

Använder man vanligt tapetklister också på en källarvägg? Easy up kontra vanlig papperstapet? Tapeterna sitter ganska bra som det är så jag tror inte att vi har överdrivet mycket fukt i väggarna i vanliga fall.

* Igenkloggat (jaja, ni förstår vad jag menar) utloppsrör/vattenlås och massor skräp i dräneringsrören runt huset. Har spolat och sugit och fått rådet att filma för att kolla lutningen. (Befarar ju dock att även om lutningen är fel och OM vi får något av tidigare ägaren i ersättning för dolt fel så kommer inte pengarna att räcka till omdränering, renovering av källare plus ersätta altanen som måste rivas. Så det bästa vore nog att dräneringen visar sig vara okej...)

** Tycker mig ha läst här på forumet att det kanske inte är det bästa att använda i kalkrika väggar, men jag tror att det ska gå.
 
S
Jag funderar om det finns något reperationsmaterial på tub som du skulle kunna pressa in djupt i sprickorna.

Jag funderar även över orsaken till sprickorna och om dessa problem är åtgärdade? Det ser ju även ut som betongplattan också har spruckit och detta tycks se ut som en sättning av huset. Är detta åtgärdat tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.