M
Hej.
I sommarstugans pumphus som ska servera 3 stugor med vatten så ska vi dra in värmekabel i de 3st PEM25 som matar stugorna. Då vi vill betala den elförbrukningen var för sig så måste vi dra värmekabeln från stugorna. Måste vi sätta ett Y eller T-koppel per anslutning inne i pumphuset så att kabeln tittar ut och låser sig? Om värmekabeln bara är förlagd inne PEM:en så kanske den trycks ihop? Eller?
/MarcusÅ
 
Det skulle jag inte tro?
Jag har aldrig funderat på saken men när jag tänker efter så har jag sett värmekablar instoppade både med och mot flödesriktningen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M
Jag tänker att en värmekabel blir rätt mjuk när den är varm och att flödet kan korva ihop den rejält i en 25mm PEM vilket kan sluta med en fryst slang.
 
Så stort flöde kommer du inte att ha och så mjuk blir inte kabeln. Jag vet flera ställen där värmekabeln är iskjuten mot flödesriktningen.
 
Krilleman
Det finns massor med installationer där värmekabeln är idragen i PEM:en vid vattenmätaren, i fel flödesriktning.

Du behöver inte vara orolig alls.
 
det är väl det vanligaste att kabeln är instoppad mot flödet och varm ska den ju inte bli, det är ju kallvatten man vill ha.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.