Hej,

Nybliven husägare sedan någon månad tillbaka. Märkt att det har varit något sjukt mycket getingbon uppe på vinden. Tagit ner ca 20st totalt vara ett stort.

Misstänker getingarna har tagit sig in mellan takfoten (rätt ord?) och skivan som takpannorna ligger på. Frågan är hur jag tätar detta på bästa sätt? Kan nämna att det inte är en glipa, utan snarare flertalet runtom huset.

Ser aningen svårt ut att spika ner dessa och kommer troligtvis inte bli helt plant ändå. Kanske försöka spika och sedan täta med någon sorts fog?
 
  • Takfot med potentiell ingång för getingar markerad med en cirkel, synlig glipa mellan tak och fasadbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vinden med synliga getingbon mellan träbjälkar och under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand bredvid ett stort getingbo på en vind för att visa storleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en luftspalt vill du nog inte täppa till den för då får du fuktproblem på vinden.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Nu när du känner till det kan du ju enkelt ta bort nya bon när dom är små.
Men, även getingar är bra biologiskt så om dom inte utgör något reellt problem kan man ju låta dom vara.

Getingarna är viktiga pollinerare av bär, frukt och blommande växter. Dessutom är de rovdjur och fångar larver som annars hade utvecklats till skadeinsekter, som till exempel skadeinsekten Äpplevecklare som angriper våra äppelträd.
 
B BosseHansson skrev:
Är det en luftspalt vill du nog inte täppa till den för då får du fuktproblem på vinden.
Ah, du tänker nog helt rätt!

Då är nog alternativet att hitta något tätt nät som getingarna ej tar sig igenom.
 
D Dilato skrev:
Nu när du känner till det kan du ju enkelt ta bort nya bon när dom är små.
Men, även getingar är bra biologiskt så om dom inte utgör något reellt problem kan man ju låta dom vara.

Getingarna är viktiga pollinerare av bär, frukt och blommande växter. Dessutom är de rovdjur och fångar larver som annars hade utvecklats till skadeinsekter, som till exempel skadeinsekten Äpplevecklare som angriper våra äppelträd.
Jag har inga problem med getingar generellt, men att ha uppemot 20 bon på vinden känns sisådär. Det är inte lättåtkomligt heller att få bort dessa bon (köpte en fruktplockare med teleskopskaft för att komma åt)
 
Du kan ju försöka uppmuntra bålgetingar, de boplundrar sina mindre släktingar 😂
 
Testa att hänga upp bo-attrapper på varje sida av huset. Dvs ngt som ser ut som ett getingbo.

Tanken är att drottningen ska se att det redan finns ett samhälle där och då välja ett annat ställe.
Om detta verkligen fungerar vet jag inte. Vi har testat hos min mamma och hos min svärmor förra sommaren och det blev inga bon alls men det kan ju ha berott på något annat. Vi tog papperspåsar och knölade ihop och hängde upp.

Det är ju i alla fall billigt att testa.

Edit: de små bona på dina bilder är drottningbon som hon sedan inte fullföljt. Drottningen startar bygget själv. Sen lägger hon ägg och föder upp nya getingar som fullföljer bygget. Det är inte ovanligt att det finns flera små och ett större i närheten av varandra för att drottningen blivit störd av någon anledning och börjat på ett nytt.

(En sommar hade jag en ihärdig drottning som byggde i min verktygslåda på odlingslotten. Boet kom alltid i kläm så hon fick börja om. Vi höll på så hela sommaren, getingen och jag. Sen flyttade jag 🙄)

Det fina boet med snyggt mönster är bålgeting.

Bon används bara en säsong, men det vet du säkert.
 
Redigerat:
Man brukar ha insektsnät av metall eller plast på lutningar.
 
J Johan Lindell skrev:
Man brukar ha insektsnät av metall eller plast på luftningar.
 
A Andemannen skrev:
Ah, du tänker nog helt rätt!

Då är nog alternativet att hitta något tätt nät som getingarna ej tar sig igenom.
Jag har sett sånt nät på rulle på Jula. Har inte hunnit testa själv än, men vilken vår som helst ska vi sätta fast sånt vid takfoten 🙂
 
Jiji Jiji skrev:
Testa att hänga upp bo-attrapper på varje sida av huset. Dvs ngt som ser ut som ett getingbo.

Tanken är att drottningen ska se att det redan finns ett samhälle där och då välja ett annat ställe.
Om detta verkligen fungerar vet jag inte. Vi har testat hos min mamma och hos min svärmor förra sommaren och det blev inga bon alls men det kan ju ha berott på något annat. Vi tog papperspåsar och knölade ihop och hängde upp.

Det är ju i alla fall billigt att testa.

Edit: de små bona på dina bilder är drottningbon som hon sedan inte fullföljt. Drottningen startar bygget själv. Sen lägger hon ägg och föder upp nya getingar som fullföljer bygget. Det är inte ovanligt att det finns flera små och ett större i närheten av varandra för att drottningen blivit störd av någon anledning och börjat på ett nytt.

(En sommar hade jag en ihärdig drottning som byggde i min verktygslåda på odlingslotten. Boet kom alltid i kläm så hon fick börja om. Vi höll på så hela sommaren, getingen och jag. Sen flyttade jag 🙄)

Det fina boet med snyggt mönster är bålgeting.

Bon används bara en säsong, men det vet du säkert.
Tack, får se vad det blir för lösning. Kanske får försöka locka bort getingarna till grannen istället :)
 
Jag nu köpt Insektsnät på Byggmax. Blir att försöka hitta någon snygg lösning för att det ska funka
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.