Hej kloka forum,
Har en stödmur som lutar, är väl tjälen och jordtryck som under åren tryckt ut den. Kan jag göra något för att stoppa förfallet eller är det kört? Är det rentav risk att den rasar/välter? Tänkte om man kan gräva ut lite på insidan och fylla med nått material som inte är tjälfarligt, leca/lättklinker kanske?
 
  • Lutande stödmur av sten som uppvisar tecken på förfall och möjlig skada från tjäle och jordtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lutande stödmur av sten med synlig deformation på grund av tjäle och jordtryck nära en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en stödmur för en högre marknivå så är det nog svårt utan att gräva bort hela vägen på insidan, men att hyra en minigrävskopa är billigt och jättekul att köra med, så kör på, glöm inte att lägga upp bilder och berätta om det blev överraskningar.
 
Ja där är en terrass. Det blir handgrävning som är aktuellt. Tror ni trycket på muren minskar om man tar bort material på insidan och ersätter med lättare (eps?) Kan det räcka för hindra ytterligare förfall? Tanken är väl att bygga en träaltan på terrassen senare, där var tidigare plattor lagda men de fick tas bort vid dränering.
 
Det blir en hel del jobb med den muren, du kan inte rikta upp den genom att knuffa den bakåt. Först grava ur på baksidan mist 1 meter och sedan plocka ner den och rikta upp från botten. och lägga singel i botten som packas, kanske en geomatta under om det är lera. Ser ut som det är 6 skift, vid uppbyggnad igen så ska det fyllas med kross ca 15 cm bakom upp till halva murens höjd. med matta mot återfyllningen ( dränlager ) När muren kommer upp i 4 skift lägges ett geonät enligt bild och fyllning ovanpå, då kommer nätet att hålla kvar muren. Sen är det ständiga jordtrycket som fäller en stödmur, tänk på maskrosen som kommer upp genom asfalten.
 
  • En delvis byggd stödmur med singel i botten och geonät ovanpå i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era svar! Jag är helt med på att det inte går att rikta upp den. Den är murad med stor gatsten el liknande och gjutet med betong på insidan, så inte helt lätt att plocka ner heller. Blir kanske att jag gräver ut lite på insidan men sen låter det vara så länge. Är inte beroende av den för att t ex bygga altan på stolpar.
 
F _Fredrik_R skrev:
Blir kanske att jag gräver ut lite på insidan men sen låter det vara så länge
Den kommer att falla en dag , men inte när,. den har börjat gå över den exentriska mittpunkten och faller när en passerat den. Sorgligt men sant
 
Hmm, ska nog ta och bila bort två-tre skift för att minska rasrisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.