Jag skulle öka trycket i expansionskärlet till golvvärmen då den legat på 0,5 bar länge. Vid 1 bar började det pysa och sen rann det ut ca 10 liter vatten från kopplingarna ovanpå expansionskärlet.
Jag gjorde troligtvis fel då jag är ny i huset och inte kan något om vvs ( fyllde på med vatten enligt instruktioner från tidigare ägare).

Problemet är nu att det står och droppar vatten från kopplingarna och jag vet inte hur jag ska stoppa det. Det är helg nu så rörmokare kan inte komma på några dagar.

Se bild nedan för hur det ser ut. Rör är även kopplade till en Nibe acvm 270. Ska jag stoppa cirkulationspumpen?
Expansionskärl till golvvärme och VVS-rör med vattenläckage vid kopplingar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer visar 1 bar på rött expansionskärl till golvvärme, med vattenläckage vid kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var droppar det exakt. i röret ner mot golvet eller, ta en lampa och lys, torka av med toa/hushållspapper till tort, fyll på vatten sakta och se var det läcker.
 
J jonaserik skrev:
Var droppar det exakt. i röret ner mot golvet eller, ta en lampa och lys, torka av med toa/hushållspapper till tort, fyll på vatten sakta och se var det läcker.
Det ser ut som att det läcker direkt i gängorna ovanpå kärlet. Jag försökte tejpa med eltejp där, vilket såklart inte hjälpte ( syns på fotot)
 
Köp vulktejp så blir det tätt tills rörmokaren har tid.
 
Är ett tryck där på ca 0,5 - 1.0 bar och det går inte att tejpa eller annat, kan du inte gänga av allt själv och lina om så blir det en röris som kommer och ser till det, kan vara en läcka med rost, men troligt är det värsta att byta något.
 
J jonaserik skrev:
Är ett tryck där på ca 0,5 - 1.0 bar och det går inte att tejpa eller annat, kan du inte gänga av allt själv och lina om så blir det en röris som kommer och ser till det, kan vara en läcka med rost, men troligt är det värsta att byta något.
Vulktejp är ju till för att täta läckande rör. Würth har en tejp som klarar 8 bar.
 
OK men går det att få dit det, ser lite trångt ut
 
J jonaserik skrev:
OK men går det att få dit det, ser lite trångt ut
Det går nog, det är mer som klistrigt gummiband än ”tejp”. :)
 
Är det inte så enkelt som att expansionskärlet lossat? Prova att vrida på kärlet.

tillägg:
Du behöver inte stoppa pumpen men däremot skulle anläggningen må bra av ett rör eller slang från säkerhetsventilen till brunn. Då slipper du vatten på väggen och framförallt på elen om ventilen skulle lösa.
 
Redigerat:
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det går nog, det är mer som klistrigt gummiband än ”tej
Jepp, men jag har inte använt det till vattentryck, kan fungera.
 
Några varv vulktejp funkade för att få stopp på droppandet. Det är ju inget tryck i kärlet nu, helt neutraliserat, så borde hålla någon dag förhoppningsvis.
 
Är du säker på att det är ett läckage där? Om det läcker lite från säkerhetsventilen kan det nog leta sig ner längs röret och se ut att komma från den kopplingen.
 
useless useless skrev:
Är du säker på att det är ett läckage där? Om det läcker lite från säkerhetsventilen kan det nog leta sig ner längs röret och se ut att komma från den kopplingen.
Det bubblar under tejpen, så troligtvis.

Nu har temperaturen på värmepumpen gått ner till 37 grader och lyser rött. Kan det finnas samband?
 
Jepp du har inte tryck och då kan det finnas luft i systemet, vad lyser rött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.