Hej,

Eon ska dra en rejäl kraftledning mellan två platser och undersöker flera alternativa dragningar. De har skickat ut samrådsdokument med ett antal olika dragningsalternativ. Ett av dem påverkar mig.

Vilka argument kan man använda för att få dem att inte välja den dragning som kan påverka mig?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Hur påverkar den dig?

De tänker väl inte dra kraftledningen tvärs över din tomt?
 
KnockOnWood skrev:
Hur påverkar den dig?

De tänker väl inte dra kraftledningen tvärs över din tomt?
De har inte presenterat var den ska dras i detalj men mitt hus befinner sig i ett av de möjliga dragningsalternativen. Det är tättbebyggt område så någons tomt lär de behöva dra den över.
 
KnockOnWood skrev:
Hur påverkar den dig?

De tänker väl inte dra kraftledningen tvärs över din tomt?
Förstår att du är ironisk men det påverkar väl en givetvis om den dras i närheten av ens fastighet. Handlar det om fackverksstolpar är inga skönheter om man haft öppet landskap tidigare. Är det dessutom en stolpe där ledningen byter riktning så krävs det väl uppstagning också och de tar ännu mer mark i anspråk. Så jag förstår att man vill undvika det, å andra sidan vill väl de flesta av oss ha ett stabilt elnät. Sen låter det en del om ledningarna (åtmonstone 400kV ledningarna) särskilt i fuktig väderlek. Men det där har nätägaren säkert massa riktlinjer för så det ska de förhålla sig till.
 
Ska den gå i luft eller mark ?
 
PåLandet skrev:
Förstår att du är ironisk ...
Nej inte det minsta.
Det är väl klart att man inte vill ha elledningar eller teleledningar över tomten?

Jonatan79 skrev:
Ska den gå i luft eller mark ?
Bra fråga!
Numera drar man väl inte luftledning utom i stamnätet? Det grävs ju ner ledningar hela tiden, för att undvika problem vid vinterstormar, sedan Gudrun?

Så det är väl bara att gräva, så är problemet löst :)

Hälsningar från en delägare/fullmäktigeledamot i ett nätbolag //KoW
 
Låter som en bra chans att få lite påfyllning i kassan och hjälp med grävning i trädgården ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ska den gå i luft eller mark ?
De håller båda alternativen öppna.
 
O
Det argument som skulle fungera kanske är byggrätten kan förändras. Farlighet är inget argument. Då riskerna är väldigt väldigt små.
Men försök att hitta ekonomiska anledningar till alternativa dragningar.
 
Odjuret skrev:
Det argument som skulle fungera kanske är byggrätten kan förändras. Farlighet är inget argument. Då riskerna är väldigt väldigt små.
Men försök att hitta ekonomiska anledningar till alternativa dragningar.
I en planerad (ännu ej antagen) detaljplan för ett område som ligger i föreslagen delsträcka för kraftledningen föreslås att det ska anläggas:
1. Planerad förskola, låg- mellanstadium
2. Cirka 150 småhus
3. Bad

Detaljplanen antas troligen inom de närmaste månaderna.

Kan det användas som argumentation på något sätt?
 
Det är tekniskt möjligt att byta mellan luftledning och markkabel på kortare sträckor. Detta kaan tänkas på särskilt känsliga platser (naturvärden, bebyggelse mm). Kostar en slant för Eon men görbart även på 400 kV-nivån.
 
peter_sweden skrev:
I en planerad (ännu ej antagen) detaljplan för ett område som ligger i föreslagen delsträcka för kraftledningen föreslås att det ska anläggas:
1. Planerad förskola, låg- mellanstadium
2. Cirka 150 småhus
3. Bad

Detaljplanen antas troligen inom de närmaste månaderna.

Kan det användas som argumentation på något sätt?
Jag gissar att det i detta skede inte är så viktigt vad du säger, mer ATT du säger det. Ju mer du säger och ju besvärligare du verkar så kommer det få din del av geografin att lukta pyton. Ingen vill ha en krångelpelle på halsen. Jag skulle framföra alla skäl man kan tänka sig (allt du räknat upp) och några till (skyddsvärda växter och djur i området osv)

För oväsen!

I ett senare skede när processen är mer formell behövs kanske en annan metod.....
 
O
intressant att DP är på antågande, men kraftledningens placering är inte bestämd... Det är nått som inte stämmer, för jag vill misstänka att de bör ta hänsyn till detta när DP görs.
hur ser området ut kring dig just nu? Finns det enkla möjligheter att dra kraftledningen på annat sätt? Är granntomten obebyggd?
Jag tror det är viktigt att ge alternativa dragningar, för att de ska lyssna. Att bara skrika och vara jobbig brukar aldrig leda till något gott. Men försök att få kommunen intresserade av frågan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag tror jag såg samma information som Peter, man ska dra ny matning till Vaxholm från norr. Det var ett väldigt stort område som pekades ut som möjliga vägar framåt (ungefär hela arealen mellan waxholm och å-berga på fastlandet) Det handlar alltså inte om att dra ledningen på en viss tomt eller en annan utan om mycket större geografier än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.