Jag har ett sånt där stuprör som går rakt ner i marken och dumpar regnvattnet i avloppssystemet (gissar jag).

Problemet är att det nu är stopp nånstans ganska långt nere, för när det regnar kraftigt trycks vattnet ut genom rörfogarna ungefär i knähöjd så det blir en rejäl dusch mot husväggen och grunden.

Det är en böj precis uppe vid övergången ränna-till-stuprör så jag kan inte använda nåt rakt, men jag har försökt med en vanlig avloppsrensare (gripspiral på roterande metallkabel) utan resultat.

Nu kommer höststormarna. Vad fasen gör jag för att rensa loppet?
 
Jag hade liknande problem. Jag hyrde en rörspolslang som kopplades till passande högtryckstvätt. 10, 15 eller 20 meter lång armerad slang med roterande spolmunstycke. En framåtriktad stråle och flera bakåtriktade strålar som äter sig längre in i röret samtidigt som de bakåtriktade strålarna drar slangen framåt. Det var blött och geggigt tills det slurpade till och allt var frid och fröjd! :) Otroligt effektivt!!!

Jag hyrde utrustningen på lokala maskinuthyrningsfirman för billig peng, men har man redan en egen hyfsat kraftig högtryckstvätt kan det kanske vara aktuellt att köpa spolslangsetet som hör till respektive fabrikat.

Lycka till!
 
Mmm, högtryckstvätt har jag ingen, men jag får väl hyra en dylik också. Tack för tipset!
 
MrBulldogg skrev:
Det är en böj precis uppe vid övergången ränna-till-stuprör så jag kan inte använda nåt rakt, men jag har försökt med en vanlig avloppsrensare (gripspiral på roterande metallkabel) utan resultat.
Dum fråga, men... har du provat att ta loss stupröret?
Enklare att komma åt då plus att du når längre ner...

//Daniel
 
Ingen dum fråga, men nej; den är så infernaliskt konstruerad att jag skulle behöva montera isär en stor del av stuprännan och eftersom hela rasket är lite äldre är jag orolig att det skulle bli svårt att få ihop alla bitarna utan läckor och annat elände.
 
Hur du än gör måste du montera ner den för att komma åt stoppet. Händer nåt får du skaffa lite nya delar helt enkelt.
 
Kan du inte fimpa en del av stupröret och sedan ersätta denna med ett påskjutsrör i kombination med en lövis?
Lövis hjälper dig ju mot framtida stopp i rören...

//Daniel
 
MrBulldogg skrev:
Mmm, högtryckstvätt har jag ingen, men jag får väl hyra en dylik också. Tack för tipset!
"Spolslangen" jag hyrde var av märket Stihl. Förvisso ett stort märke i branschen, men hur många privatpersoner har en Stihl högtryckstvätt? Oj vilken tillfällighet att de erbjöd uthyrning av passande högtryckstvätt. Fenomenet är nog vanligt, gissar jag.
 
Meh. Varför kan det aldrig vara enkelt? Jaja, tack för alla goda råd, jag ska ta tag i det hela så snart min förkylning ger med sig.
 
MrBulldogg skrev:
Meh. Varför kan det aldrig vara enkelt?
Det enklaste alternativet är ju att ringa ut en spolbil. Här i krokarna tar de 1200:- för en utryckning. Eller en femhundring utan kvitto.

P.
 
Efter att ha misslyckats själv trots förslagen ovan gav jag upp och ringde en spolbil. Han gjorde sitt bästa, men ca en meter från huset och en halv meter under jorden var det tvärstopp. Jag kunde känna precis var slangen jobbade genom markvibrationerna, men trots åtskilliga försök inget resultat.

En märklig sak var att slangen var täkt med sand (!) när den kom upp, men det finns ingen sand i närheten och hur det skulle kommit ner är ett mysterium. Hans enda ide var att det kunde varit nån form av gammal brunn, men det finns inget lock och marken är mjuk långt ner.

Nån som har några ideer innan jag börjar gräva upp halva gräsmattan?
 
Risken är väl att takavvattningen inte går ut till avloppssystemet som du gissar.
- Utan istället slutar rakt ut i marken, förhoppningsvis i en stenkista (eller sandkista i ditt fall). då får du gräva upp.

- Om det går ut till avloppssystemet, så verkar ju röret närmast av. då kan sanden förklaras av att rören lagts i sand.

Mvh/Abbe
 
en halvmeter! Det gräver du ju på 10 minuter.
 
Andreas: Haha jo, det är inte där skon klämmer -- det är precis vid hörnet på ungarnas kana/lekhus/gungställning, vilken i sin tur sitter fast med huset och inte kan flyttas.
 
Lägg rör på marken eller gräv iaf 10 cm ner. Strunta i det gamla och lägg ett nytt. Så småningom får du riva lekhuset och köpa en eller flera mopeder och då kan du leta upp orginalröret.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.