Hej!

Vi är nyinflyttade i en 12 år gammal villa med enskilt VA. Vårt dräneringsvatten och vatten från stuprören ska gå till en sandbrunn och sen vidare till stenkista. Men vi verkar ha stopp i sandbrunnen, eller iaf nästan stopp. Det fanns en massa sand i den och den var nästan full med vatten. Vi ringde hit slamsugaren som sög rent. Men på en gång började det forsa vatten från dräneringsrören och snart var sandbrunnen full med vatten igen. Och vi kan inte se att det rinner undan. Vi har aldrig sett att den blir överfull så någonting händer, kanske det rinner vid visst tryck, kan det rinna ner genom marken i botten...? Vi har spolat röret till stenkistan med högtryck men det hjälper inte. Kan det vara stenkistan som är igensatt? Vi har grävt fram röret som går till stenkistan, det är ett dräneringsrör med små hål i, men vi ser inget vatten sippra ur de små hålen, tyder det på att det är stopp redan i sandbrunnen eller kan det vara i stenkistan ändå?

Någon som har förslag på hur vi går vidare med detta?
 
Har stenkistan ett bräddavlopp eller vidarekoppling? Hur ser marken runt stenkistan ut? Har det regnat mycket? Blir sandbrunnen överfull? Om den blir överfull, hur ser ni det? Går vattnet över utloppsröret till stenkistan?

Du skriver även att det fanns en massa sand i sandbrunnen, är det en sandbrunn eller är det ett sandfång? Sandfånget ska tömmas på sand medan sandbrunnen inte ska tömmas, eftersom den har en renande effekt.
 
Tack för svar! Vårt problem är att vi vet inte så mycket om hur systemet funkar och han som sålde huset till oss har ännu mindre koll. Härom dagen lyckades vi iaf hitta var stenkistan finns! En bra början om vi behöver göra en ny. Men jag ska svara på det jag vet.

Bräddavlopp eller vidarekoppling, vet ej? Marken nedanför är väldigt blöt. Det har regnat mkt.
Vi ser att sandbrunnen blir full med vatten. Det rinner varken undan eller över. Och ja, vattnet går över utloppsröret till stenkistan. Vet ej om det är sandbrunn eller sandfång, hur ser man det? Kan man kontrollera på något sätt om det är stenkistan som är igensatt?
 
Det är svårt att som privatperson kontrollera själv ifall stenkistan är igensatt. Oftast krävs det en hydrogeologisk undersökning med tillgång till särskild utrustning och att man har kompetens och erfarenhet. Ang sandbrunn och sandfång så har det med djup och omfång att göra samt in- och utgångar. Mät hur högt inloppet och utloppet är samt djupet på brunnen och ta en bild ner i brunnen, lite lätt snett från sidan, så ska jag se ifall vi kan avgöra det utan att vara på plats (obs: alltid lite vanskligt). Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med Dagvattenguiden, som kanske kan hjälpa er, eller en VA-konsult (kolla på www.avloppsguiden.se för att hitta någon i ert område). Lycka till! :)
 
Nu har jag hittat en ritning över VA-installationer. Där står det att det är en dagvattenbrunn med vattenlås och sandfång. Då ska det alltså inte finnas sand i den och slamsugaren gjorde rätt som sög bort det?
Att det fanns massa sand i brunnen och att den hela tiden fylls med vatten, tyder det på att stenkistan är igensatt?
 
Slamsugaren gjorde rätt i att suga bort sanden ifall det är en sandfångare. :)
Att det hela tiden fylls med vatten behöver inte betyda att stenkistan är igensatt, men det betyder att dräneringen fungerar :) Ifall det dock blir överfyllt med vatten och det går över utloppsröret kan det däremot tyda på att stenkistan inte mår så bra.
 
Den blir full med vatten, alltså vattnet går över utlopprsöret, och ända upp till kanten och sen står det kvar så, det rinner inte bort. Men vi har inte sett att vattnet rinner över. Så ska det inte vara eller? Eller kan det vara okej ändå?
 
Så länge det inte rinner över och det gäller dagvatten så kan man avvakta lite, ifall man inte har ett väldigt vattensjukt område. Man får ha i åtanke att med denna regniga sommar och att det bara fortsatt med nederbörd så är allt rätt ansträngt just nu. Så om jag vore er skulle jag avvakta men hålla lite koll.
 
Tack att du orkar svara på alla mina frågor :)
Dräneringsvattnet går dit också så vi är oroliga att det är stopp i stenkistan och att därmed inte dräneringsvattnet kan rinna undan som det ska. Vill inte att huset ska stå i ett badkar. Speciellt eftersom så fort vi tömmer brunnen på vatten så forsar det vatten från dräneringsrören tills brunnen är full igen.
 
  • Gilla
Lumberman
  • Laddar…
Om ni är oroliga, så ta dit någon som kan kolla på plats och ge råd - det finns ju många olika faktorer som spelar in. Ofta brukar man göra ett första förutsättningslöst besök som inte kostar någonting (dock olika så kolla innan) och så kan entreprenören/konsulten ge råd om vad som behöver göras - ta gärna kontakt med några olika.
 
(...eller så kanske det är värt lite pengar att ta dit någon jämfört med att lägga ut pengar på att åtgärda saker i onödan alternativt riskera att huset hamnar i ett badkar - dvs haka inte upp dig på att jag skrev att man ska kolla ifall det förutsättningslösa besöket inte kostar någonting. Det var mest så att du inte förväntar dig att det ska vara gratis eftersom jag skrev det och får en "överraskning".) :)
 
Okej, tak för alla svar! Vi får ta hit någon helt enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.