BRF 2017 nyproduktion. Vattenlåset i köket har fungerat klockrent men sedan i somras har genomrinningen sakta blivit allt sämre. Nu står det i princip helt still.

Saken är den att allt fungerar var för sig, men när jag monterar ihop det så blir det stopp. Jag är kanske ingen rörmokare men så kass är jag väl inte... eller?

Jag är handfallen. Vad har jag missat? Någon vinkel, tryck, luft? Bara köpa nytt?

Tack på förhand
 
  • Rörsystem under diskbänk med vattenlås, avloppsrör och anslutningar för vatten i skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Multitask1774 skrev:
BRF 2017 nyproduktion. Vattenlåset i köket har fungerat klockrent men sedan i somras har genomrinningen sakta blivit allt sämre. Nu står det i princip helt still.

Saken är den att allt fungerar var för sig, men när jag monterar ihop det så blir det stopp. Jag är kanske ingen rörmokare men så kass är jag väl inte... eller?

Jag är handfallen. Vad har jag missat? Någon vinkel, tryck, luft? Bara köpa nytt?

Tack på förhand
Du har nog en propp en bit ner i avloppssystemet.
 
  • Gilla
Multitask1774 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, fett längre ned i systemet har gett nästan stopp. Luften kan inte ta sig framåt i avloppssystemet och detta ger exakt de symptom som du beskriver: det slutar rinna när man kopplar ihop rören.
 
  • Gilla
Multitask1774
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp, fett längre ned i systemet har gett nästan stopp. Luften kan inte ta sig framåt i avloppssystemet och detta ger exakt de symptom som du beskriver: det slutar rinna när man kopplar ihop rören.
Tack. Jo. Det var min första tanke, speciellt med tanke på att vi bor på bottenplan.

Men slår jag vatten direkt ned så verkar det rinna igenom fint. Jag har aldrig provat rensband. Kan det ge en känsla av hur det ser ut längre ned?
 
Kontakta din förening. Så får de ta ut en spolbil som fixar proppen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Kontakta din förening. Så får de ta ut en spolbil som fixar proppen
Tack. Du har så rätt -- jag vill bara inte stå med byxorna nere om felet skulle ligga hos mig.
 
Claes Sörmland
M Multitask1774 skrev:
Men slår jag vatten direkt ned så verkar det rinna igenom fint. Jag har aldrig provat rensband. Kan det ge en känsla av hur det ser ut längre ned?
Det är en del av symptomen. När du kopplar bort ditt vattenlås så kan luften som vattnet ersätter i avloppsröret åka ut bakvägen. När du kopplar in vattenlåset så är det gastätt och luften har ingenstans att ta vägen p g a nästan stopp längre ned. Nu tar avloppet inte emot vatten.
 
  • Gilla
Multitask1774
  • Laddar…
Hur mycket kan du fylla på innan vattnet inte rinner vidare? Om det inte är alltför mycket så kan det vara värt att testa med bikarbonat och varmvatten.

Kolla först att stoppet inte ligger bortanför någon anslutning till grannarnas (eller din) toa, det kan bli... otrevligt.
 
  • Gilla
Multitask1774
  • Laddar…
H
I med mycket varmvatten å diskmedel. Börja så innan du ringer brf.en
 
Claes Sörmland
Jag skulle ta kontakt med BRFens förvaltare omedelbart. Det behövs ju uppenbart en avloppsspolning och konsekvenserna av att inte agera kan vara så mycket större. Inte värt att hempula i flerfamiljshus utan bättre att lösa det fackmässigt.

(Kan också säga som styrelsemedlem i en liten BRF att det finns inget mer irriterande än att man måste kasta sig från jobbet p g a stopp i avloppsstammen och sen är det alltid nån granne som: "Jaha, det har varit problem med mitt avlopp i tre månader, vad bra att ni fixar det nu." Men att skicka ett email eller ringa ett telefonsamtal det var tydligen för mycket...)
 
  • Gilla
Multitask1774 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Hur mycket kan du fylla på innan vattnet inte rinner vidare? Om det inte är alltför mycket så kan det vara värt att testa med bikarbonat och varmvatten.

Kolla först att stoppet inte ligger bortanför någon anslutning till grannarnas (eller din) toa, det kan bli... otrevligt.
Tack -- jag har kollat med grannarna. Bara jag verkar det som. Också en orsak varför jag misstänkte skit bakom spakarna =)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle ta kontakt med BRFens förvaltare omedelbart. Det behövs ju uppenbart en avloppsspolning och konsekvenserna av att inte agera kan vara så mycket större. Inte värt att hempula i flerfamiljshus utan bättre att lösa det fackmässigt.

(Kan också säga som styrelsemedlem i en liten BRF att det finns inget mer irriterande än att man måste kasta sig från jobbet p g a stopp i avloppsstammen och sen är det alltid nån granne som: "Jaha, det har varit problem med mitt avlopp i tre månader, vad bra att ni fixar det nu." Men att skicka ett email eller ringa ett telefonsamtal det var tydligen för mycket...)
Jag har suttit i styrelsen tidigare och var ordf i en annan 10 år. Lite därför som jag tog upp frågan här. Dels vill jag göra min hemläxa och dels vill jag ha framdrift så att det inte blir värre. Ingen av grannarna har problem så det verkar kopplat till vår lägenhet.

Dessutom har jag en parallel dialog med styrelsen men vill helst undvika att dra igång stora jobb och försäkringsbolag om det inte behövs.

Slutsatsen i tråden verkar ju vara att det sannolikt är en propp längre ned så det är väl inte så mycket at be om.

Tack så mycket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Multitask1774 skrev:
Jag har aldrig provat rensband. Kan det ge en känsla av hur det ser ut längre ned?
Jag skulle prova med rensband. Kostar inte mycket och är ändå bra att ha hemma. Och då du ändå håller på att ta isär rören så är det ju värt några extra minuter att testa. Jag har hållit mitt köksavlopp levande med hjälp av rensband så jag sluppit spolbil. Bra timlön för det egna jobbet om man jämför med vad det skulle kosta med VVSare på besök.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en del av symptomen. När du kopplar bort ditt vattenlås så kan luften som vattnet ersätter i avloppsröret åka ut bakvägen. När du kopplar in vattenlåset så är det gastätt och luften har ingenstans att ta vägen p g a nästan stopp längre ned. Nu tar avloppet inte emot vatten.
Vaktmästaren har varit här och misstänker avluftaren och det stämmer bra med din teori.

Vi får se... men det rör på sig i vart fall.


Tack
 
Ja, det kan ju vara avluftare som inte funkar, vilket ger en luftpropp i ledningen.

Då rinner det undan efter ett tag, gärna med mycket gurgel.
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.