Skulle gräva för en plint till altanen. Upptäcker att vattennivån endast är 40 cm under mark. Även samma nivå i dränagerören närmast hus. När jag spolar i dräneringsrören kommer inget ut till brunnen. Så sannolikt stopp.

Ska såklart ringa efter en spolbil men bör jag vara orolig? Vad kan hända om det har varit så här under lång tid? Plattan är från 2004. Vad kan jag själv göra / kontrollera annat än ringa spolning?
 
  • Grävd grop för plint med vattenansamling nära trähjul och pågående altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av altan under konstruktion med öppnad plintgrop och synlig hög vattennivå nära bostadens grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten på 40 cm, hur djupt ligger dräneringsrören?

Nu vet jag inte hur de gjorde hos er men man behöver inte lägga rören så mycket djupare än så. Mina rör ligger bara 30 cm under marknivån som lägst i Carporten och på ca 50 cm vid brunnen. Värmeläckaget från betongplattan håller dem frostfria ändå.

Är det gammal sjöbotten huset står på? Verkar ju inte bättre med vatten på 40 cm djup.

Edit: förresten, hur kommer du åt att spola i dräneringsrören? De flesta har separata rör för dagvatten från tak och från dränering, så även mitt hus från -89. Jag kommer inte åt dräneringen annat än via dagvattenbrunnen.
 
Tack för svaret! Vi byggde inte huset och förra ägaren sa att det var bra dränerat. Min egna teori helt lekmannamässig, är att det är mycket lera som huset är byggt på som kanske sipprat in i dräneringen. Så man kanske måste underhållsspola då och då.

På en av bilderna finns ändrören till dräneringen. Man kan se när man tittar ner att det är på samma nivå som gropen jag har grävt.

På den andra bilden visas dräneringsbrunnen denna ligger på framsidan av huset så cirka 15 meter bort från ändrören. Och den är tom. Botten på brunnen och vattennivån på baksidan är säkert minst 1,5 meter.

Regnvattnet från stuprören har andra ledningar ut till vägen.

Jag gjorde även ett test med att spola i 30 minuter i ändrören för att se om det kom ut något vatten i brunnen. Inget vatten kom ut i brunnen överhuvudtaget.

Så av dessa anledningar så antar jag att det är totalstopp i dränaget. Vad tror du?
 
  • Uppgrävd grop med träram och dräneringsrör nära markytan i ett trädgårdsbyggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en dräneringsbrunn vid ett hus, visar ingen synlig vattenflöde eller blockage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du spolat i 30 min utan att något rinner ut i brunnen så borde det börja komma vatten upp i ändröret om det är stopp och mättat. Dränering fungerar åt bägge håll, det rinner ut genom slitsarna om det är väldränerad där...

Har du kollat hur långt det är till vatten i dräneringsänden? Stoppa ned en träpinne så långt du kan först, då får du en första uppfattning. Har du rensband för avlopp? Är det stopp så lär du känna det med ett rensband.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.