Hej!

Har en tio år gammal Kuppersbusch diskmaskin som senaste året blivit aningen sämre men ändå gjort sitt jobb. Funnits lite vatten kvar i botten och framförallt en rätt påtaglig doft som vägrade försvinna trots alla möjliga städningar och medel.

Under gårdagen när jag rengjorde duschen med kaukistiksoda så körde jag samma sak i diskmaskinen med förhoppning att det skulle rensa systemet. Inte det mest genomtänkta kanske men gjort är gjort, tyvärr. Nu tömmer in maskinen alls trots att jag har kollat det mest ytliga i maskinen.

a) Kan jag ha förstört något med kaukistksodan igår? I så fall någon aning vad?

b) Något enkelt jag kan testa eller förslag på vad det kan vara?

Jacob

Öppen diskmaskin visar små vattenansamlingar och rester nära avloppsfiltret, vilket antyder rengöringsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rör och anslutningar under diskbänk kopplade till en diskmaskin, möjlig föremål för igensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hör du om avloppspumpen jobbar när den ska tömma maskinen?
Har du kontrollerat så det inte är stopp i slangen?
 
Lossa på den här skruven så kommer du åt impellern på avloppspumpen.
Närbild av en skruv på en vit plastkomponent, troligen i en avloppspump, med instruktioner om demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den skall gå att snurra på
 
Fick äntligen chansen ikväll att ta ut den och öppna upp. Det kom lite vätska (någon dl) i hinken, framförallt när jag skakade och rörde om slangen.

Rätt mycket vätska på sidan. Är det normalt? Och ska det vara så mycket?

Har inte öppnat upp till avloppspumpen än och vill vänta på era tankar om behållaren på sidan först. Var tror ni stoppet är...?

Öppnad avloppspump med synlig vätska i behållaren och slangar, indikerar potentiellt stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppssystemets inre med slangen, behållare och vätska synlig på sidan av utrustningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att säga utan att dela på grejer, men kaustiksoda är djävulens påfund. Kan man inte spola ut stoppet med massa varmvatten så stelnar det. Kan inte rekommendera det till duschen heller faktiskt.
 
Lärt mig av det misstaget nu :)
 
Vad kan det där mörka rödaktiga uppe till vänster vara tro? Ser lite mysko ut
 
D
Den behållaren skall ju vara fylld med vatten (och det rödaktiga är bara gammal smuts som är ganska normalt där). Du tittar på helt fel saker... Titta nu under skruven till pumpen som någon skrev tidigare. Om ditt problem alltså är att maskinen inte pumpar ut vatten.
 
När jag väl hade plockat sär den så försökte jag lite olika saker. Vrida/skaka runt utgående slang, öppna pumpen och även rensa där slangen gick ut i avloppet. Än så länge verkar det fungera bra så tipsen fungerande fint :)

Uppskattas och sparade mig 6000kr på en ny!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.