Vattnet har runnit ner trögt i flera år och jag har då tagit bort lite lera/jord i brunnen men det har hjälpt sådär. Har försökt spola och rensa ur det men kände att det dunkade i nåt rör och det lät från luftningen till dagvattensystemet dit jag tidigare trodde det var kopplat till.

Grävde upp för att se vart det tog vägen och röret från brunnen slutar 1 cm från dagvattensystemet. Som jag förstår det så har det tidigare varit ihopkopplat på det. Varför kopplar man bort det? Kommer det för mycket jord/lera och man är rädd för att det ska sätta igen i stenkistan till dagvattensystemet?


bild 1 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Där jag grävde hade tidigare ägaren(rörmokare) lagt flera lager med plåt både under dräneringsröret och över dagvattenröret och även över dräneringsröret med fall utifrån plattan. Under röret från brunnen var det stenar och det kanske var tänkt väl tänkt att det skulle räcka, är dessutom väldigt mycket grus i marken här med så brukar vara mycket bra dränering. Men som sagt, nu sjunker det ner mycket långsamt och ligger väl lera och blockar eller nåt.

En sak funderade jag på, finns det nån typ av filter eller nåt annat man kan använda i brunnen och lätt tömma för att slippa få ner lera och att detta system kan fungera utan att så småningom sätta igen eller hur skulle ni som förstår er på sånt här gå tillväga. Eller om det ska kopplas på dagvattensystemet men borde ju finnas en anledning att det inte är det nu, sen sitter ju både röret och själva locket där lilla röret ev ska på som berget.

Tacksam för idéer och förslag på lösningar.
 
Är det ingen som har någon varit med om något liknande eller har något förslag på vad jag kan göra?

Vore väldigt tacksam för tips.
 
bild 1 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 3 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite bättre bilder.
Upptäckte att röret där T-kopplingen sitter ligger lägre än dit vattnet sedan leds vidare så det står vatten halvvägs upp i röret där, kan detta kanske vara orsaken att tidigare ägaren kopplat bort röret från brunnen till dagvattensystemet? Skulle tro att det samlades lera i T-kopplingen som satte stopp för flödet.

Vågar man koppla på brunnen på dagvattensystemet om man sätter något typ av nät eller liknande i spygatten som man sedan enkelt kan tömma?
 
Orsakerna kan man bara gissa sig till, att det står halvfullt med vatten är inte bra då det reducerar kapaciteten i rören.

Förslagsvis så kopplar du ihop rören igen i marken och byter ut din spygatt till en golvbrunn med sandfång.
 
Nä fast provade och la vattenslangen med fullt flöde i stupröret och det var inga problem men är väl inte optimalt. Blir väl lite större mängd från taket så klart men ska man lösa det blir det ett stort projekt för något som egentligen inte är ett problem. Eller tänker jag fel?

Om jag ska byta ut spygatten måste jag väl bila upp? Tänkte mer om det finns någon enklare lösning, som något löst filter att lägga i alt göra någon egen lösning med nåt nät.
 
Ja, du behöver bila upp den, Ett filter lär nog bara resultera i en brunn som inte funkar.
 
Hur fungerar det efter man bilat upp brunnen, tänker med ihopkoppling av ny golvbrunn med befintligt plaströr? Vet inte riktigt hur det ser ut i betongen och hur man gör nåt sånt här.
 
Normalt passar röret på brunnens anslutning direkt. Men du får bila försiktigt runt röret så det inte spricker. Vinkla bilspettet så dess kraft inte går mot röret utan vid sidan av röret.

Hittar du ingen brunn som passar så är det lätt att gjuta upp en så får du sandfånget precis som du vill ha det. Då kan du ju återanvända ditt gamla brunnsgaller.
 
Hittar inte någon bra lösning på detta problem, kollat efter brunn och frågat lite både på byggvaruhus och VVS-butik men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

Sen eftersom att brunnen är påkopplad på dagvattensystemet i efterhand har väl röret sänkts ner i den änden för att passa anslutningen från brunnen, om jag skulle gräva upp halva gräsmattan för att få rätt lutning på röret kanske det blir fel vid stenkistan. Ingen aning om hur det ser ut och betydligt mer än vad jag tänkt göra. Men det var vad byggexperten sa skulle va bäst och så är det väl.

Ingen annan som har erfarenhet från liknande eller har några idéer?
 
Hur är höjderna? Vore det möjligt att du spettar upp befintlig brunn och lirkar ut ett rör precis under plattan som du ansluter ner mot det T-rör som är där nere istället för att nyttja befintligt rör? Dvs. du gräver ur lite under den muren du står på på kortet så du får in ett rör mot brunnen?
 
Förstår inte exakt hur du menar. Men plaströret som går från brunnen ut mot t-kopplingen går men lite lutning och ut genom plattan, ingjuten i plattan alltså. Skulle man lägga ett nytt rör ut från brunnen under det befintliga skulle det komma ut under dagvattenledningen. Vet inte om röret på dagvattensystemet är fellagt från början eller om det varit nödvändigt att sänka vid t-kopplingens ände för att kunna ansluta brunnen. Så svårt att höja upp där om man ska kunna ansluta brunnen. Men som jag tror har det samlats jord i svackan där vid kopplingen och täppt igen så att tidigare ägaren senare fått koppla bort brunnen från dagvattensystemet och hoppats på att det ska sjunka ner i gruset.
 
OK, på bilderna kan man annars tro att brunnen ligger betydligt högre än kopplingspunkten. Men då sket sig min idé :(
Gissar också på att man misslyckats med höjderna iom den nya dräneringen. Eller kasnke snarare så att det är rätt nivå på den nya dräneringen, men inte på den som låg där från början.

Men om det är jorden som du tror var problemet och inte att röret från brunnen ligger lite för lågt så torde det ju lösa sig om du gör om brunnen med ett sandfång.
 
Var ute och mätte på ett ungefär. Är ca 130 cm från brunnen till t-kopplingen. Fallet är ca 25-30 cm.

Dräneringsröret är sen huset byggdes tror jag. Dagvattensystemet har kommit till efter att huset byggdes men gissade bara att man efter detta har kopplat brunnen på det systemet istället för in i husets avlopp i och med att lutningen är fel och man varit tvungna att sänka det lite. Kan ju vart felbyggt från början med.

Hur fungerar en brunn med sandfång? Får ju inte finnas någon frysrisk. Fångar den ALL sand och lera, så det inte efter några år satt igen i t-kopplingen? Hittade inget bra när jag sökte efter det eller när jag frågat om lösning. Du skrev om att göra själv, hur går det till? Tveksam till att ge mig på det.
 
OK.

Den bästa lösningen vid närmare eftertanke är nog att du ersätter T-röret nere i marken med en rensbrunn. Du vet ju att det är en lågpunkt där nu som riskerar att sätta igen och då är det ju bra att kunna inspektera och rensa.

Gräv upp så du får lite mer plats att jobba på och gräv dig minst 20 cm under rörens underkant och kapa rören. Ställ sedan dit rensbrunnen, typ en sån här http://www.rinkabyror.se/artikel/gardsbrunn-455x2m/ eller om du får tag i motsvarande rörstump - den behöver vara minst 400mm i diameter. Viktigt dock att du har en tät botten. Får du tag i en rörstump billigt så kan du gjuta en botten med vanlig betong.

Troligen behöver du skarva i skjutmuffar på ett eller två av rören för att du ska kunna få dit rören till brunnen.

Gör du så här så behöver du inte röra golvbrunnen, sandfällan från den finns nu i rensbrunnen.

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ja det kanske skulle kunna vara en lösning om det är det enda eller klart bästa. Tycker dock det känns lite dyrt och sen på just den blir det ju svårt att få rören att passa när utloppet sitter 235 mm längre ner än inloppen. Inte heller så sugen att ha nåt som går upp på gräsmattan.

Hur går det till när man rensar jorden på en sådan?

Funderar annars på din andra idé om att höja upp röret från brunnen vid t-kopplingen och få upp t-kopplongen ca 20 cm så att fallet blir rätt hela vägen. I så fall får jag bila upp utifrån vid plattan över röret vid in mot brunnen och försöka få upp det och få rätt lutning på röret från t-koppling vidare mot stenkista sen. Är ju ca 25-30 cm fall från brunnen de 130 cm till t-kopplingen. Plus kanske även byta ut spygatten till nåt med sandfång.

Är detta nåt som är möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.