Det verkar vara en faslig massa gegga i röret från brunnen utanför garageporten (vid garagenedfarten). Jag har känt med en vattenslang och kan konstatera att det troligen är i det närmaste stopp långt in i röret som sträcker sig in under garaget, och i garaget finns ingen brunn. Är det bäst att ta hit någon slamsugbil eller finns något annat sätt som är värt att prova? Huset har vi nyligen köpt (50-talshus) och det har tack och lov ännu inte regnat särskilt mycket.
 
Troligtvis är det en spygatt du har och jag hade samma problem med en spygatt i en källartrappa, men där fick jag hål på det med vattenslang och en renstråd. Det var mycket jord som samlats där med åren. Men en högtryckstvätt och spolslang kan fungera också, såvida spygatten verkligen är ansluten till något avlopp och inte bara släppts ut i dräneringen.
Om du får hål på stoppet se sedan till att spola en längre sträcka och med mycket vatten så att du verkligen spolar iväg den den jord som du troligtvis har i röret och inte bara flytter den någon meter tilfälligt (det brukar multna det som kommer ned i utvändiga spygatter).
 
Tack för tipset! Får nog skaffa en rensslang och ev. låna en högtryckstvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.