Hej.
Vi har flyttat in i ett nybyggt hus.
Problemet vi har fått att var 6:e vecka måste vi skruva ner hela avloppet i övre badrummets handfat för att rensa bort svart / mörkgrön ”beläggning”.
Har aldrig varit med om något liknande.
Beläggning känns skinn/läderaktig. Bifogar bild på det som jag rensat ut idag. Bränd, smält plast eller brinnbart material med bubblor och förkolnade rester, troligen efter en brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan det vara för fel?
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
sysmali
B Björn Nilsson75 skrev:
Hej.
Vi har flyttat in i ett nybyggt hus.
Problemet vi har fått att var 6:e vecka måste vi skruva ner hela avloppet i övre badrummets handfat för att rensa bort svart / mörkgrön ”beläggning”.
Har aldrig varit med om något liknande.
Beläggning känns skinn/läderaktig. Bifogar bild på det som jag rensat ut idag. [bild]
Vad kan det vara för fel?
Ni eller grannarna har inga försvunna ormar?

Nä - det där ser riktigt skumt ut.
 
Var i avloppet hamnar beläggningen?
Hur ser avloppet ut? Bild?
Eget vatten eller kommunalt?
 
Beläggningen hamnar i hela avloppet.
kommunalt vatten
som ni ser så är det ett väldigt vanligt avlopp.
Rör under diskbänk, avlopp, vattenlås, anslutningar, flexibel slang, köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade samma problem efter en badrumsrenovering. Gamla rören blev aldrig så i trots samma användning.

Steg ett är att börja spola ner vatten efter framför allt tandborstning som nödlösning.

Sen öste jag i biologisk avloppsrens i några veckor. Blev klart bättre för att efter ett tag inte dyka upp igen.

Min teori är att det är"fel" bakterieflora i helt nya rör...
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Det är biofilm. Hur är varmvatten temperaturen? För lågt är bättre för bakterien. Förr hade man skållande vatten men nu ska allt snålas pga energi besparingar.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Det är biofilm. Hur är varmvatten temperaturen? För lågt är bättre för bakterien. Förr hade man skållande vatten men nu ska allt snålas pga energi besparingar.
Ja inte är det skålande, just den kranen är nog kallast av alla.
men heter det biofilm?
 
Biofilm = biologisk film.
Biofilm består av bakterier och svampar som bryter ned smittämnen och organiskt material och oxiderar ammonium till nitrat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Biofilm = biologisk film.
Biofilm består av bakterier och svampar som bryter ned smittämnen och organiskt material och oxiderar ammonium till nitrat.
Tackar!
Det bästa för att bli av med de är alltså varmt vatten?
 
B Björn Nilsson75 skrev:
Tackar!
Det bästa för att bli av med de är alltså varmt vatten?
Man blir inte av med det helt och det finns i de flesta avlopp men är vattnet ljummet bara så trivs bakterier ännu mer. Det går också att få bort med regelbundet användning av rengöringsmedel såsom klor men det är inte hellre bra för miljön.
 
B Björn Nilsson75 skrev:
Tackar!
Det bästa för att bli av med de är alltså varmt vatten?
Gripen Biologisk Avloppsrens innan det blivit så illa som på bilden tycker jag du ska prova.
 
Vi har liknande i avloppet från våra två handfat badrummet.
Det som är lite märkligt är det blir mer i det vänstra än i det högra.
Skulle tro båda används lika/lika ofta.
Kanske borstas tänder lite mer frekvent i det högra.

Nya moderna plastavlopp/Ikea.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.