Ola78
Hej! Det är så här att vi har fått stopp i avloppsslangen från diskmaskinen. Jag satte igång en disk idag på morgonen och när jag sen öppnade maskinen och trodde det var klart så fanns det massa smutsvatten kvar i botten, 4-5 än ungefär. Prövade att köpa tömningen igen med det enda som hände var att pumpen gick men vattnet inte försvann. Jag sköt i en ståltråd i slangen och kom ca en 0,5 m innan det tog stopp. Trodde då att det kanske frusit i slangen då den går bakom socklarna till skåpen så jag la i varmvatten. Har kört med detta nu i ett par timmar men inget händer så nu misstänker jag att det antagligen har tjockat igen i slangen, är det möjligt att det kan vara så? Har inte märkt några problem innan liksom. Vad gör man, använder kaustiksoda? Tack på förhand/ Ola
 
Kan du inte lossa slangen från pumpen så du får den fri och kan kolla bara slangen?
Skall väl inte fastna så mycket i slangen,då det finns sil i maskinen.Säker på att pumpen funkar,så att inte bara motorn går utan propeller?
 
Ola78
Slangen har jag lossat men när jag skjuter in rensbandet så tar det stopp efter en liten bit kan ju också bero på att det kan vara nån krök på slangen som jag inte kommer förbi. Tycker inte heller att det borde komma så mycket skit i när det finns en sil. Hur ska jag kolla så pumpen är helt ok då? Blir det till att plocka isär den, har ju h och för sig bara hört att den går men det behöver ju då inte betyda att den funkar.
 
Göran.W
Har du lossat slangen där den går in i avloppet för det är där stoppen brukar sitta iom det är en förträngning där.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Ola78
Jag lossade hela slangen och kände även i förträngningen på avloppet och det var helrent där. Efter lite lirkande fick jag bort slangen och det var en smutspropp i slangen men det hjälpte inte att få bort den, så slutsatsen blev att det antagligen var maskinen som lagt av också. Har köpt ny maskin nu och nu funkar allt klanderfritt.
 
Det kan mycket väl vara ispropp (vi hade samma problem förra veckan). Mät temperaturen där slangen ligger.
Blås in luft under maskinen i några timmar, då släpper proppen. För oss tog det minst 6 timmar.
 
Ola78
När jag satte dit våran nya maskin passade jag på att lägga i extra isolering bakom våra köksskåp då det var både kallt och dragit där så självklart kan det ju varit en ispropp fast jag fick bort den när jag plockade bort slangen. Men tipset om varmluft under maskinen ska jag lägga på minnet ifall problemet återkommer. Tack för alla svar.
 
Jag fick stopp i avloppsslangen när jag installerade en begagnad diskmaskin åt min mamma.
Hon fick min då vi renoverade köket, för hennes hade precis gått sönder.
Det som hände var att avlagringarna i slangen lossnade och fastnade vid anslutningen till vattenlåset. Efter lite massage av slangen och rensning vid vattenlåsanslutningen fungerade det perfekt igen.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.