Senaste dagarna har något hänt med avloppet.
När man spolar mycket vatten, ex tömmer badkaret så stiger nivån i golvbrunnarna i källaren. Det stiger i alla brunna dvs även i den sista innan avloppsrören lämnar huset. Det borde väl innebära att proppen sitter utanför huset?
Det bubblar och bräker i köket när man släpper ut vatten i badrummet.

Hur får man bukt med detta? Går det att spola rent själv? Jag har spolat ut hettvatten och spolat med toaletten flera gånger för att få bra fart på vattnet men det släpper inte?
Vad göra? Kalla på svindyr rörmockare?

Hus med tillhörande gjutjärns avlopp från 1965
 
Om du har testat med rensband samt spolat med slang (om du vill...) i sista rensbrunnen så kan du ju alltid ringa kommunen. De brukar ha bil & folk för att spola rör.

mvh
 
  • Gilla
Gubbe 65
  • Laddar…
Detta hände mig för ca 1 år sedan, skaffade en rensslang till högtryckstvätten, men det räckte inte i mitt fall.
Fick till sist anlita en spolfirma som rensade till mig, ~2000:- för att bli av med en gammal tampong var ganska surt kan jag säga...

Men rensslangen är annars ett tips om man har en högtryckstvätt, har för vana nu att spola rören under källargolvet ett par ggr om året.
 
ring efter kommunen du, som dom kommer och spolar lrdningen åt dig, för tränger det upp i källaren så sitter antagligen stoppet på huvudledningen ut från huset. Och då brukar det inte gå att försöka rensa MED EGNA VERKTYG.
 
Ring dit en spolfirma. Hade jag varit i dina kläder hade jag direkt bett dem ta med kameran även om det kostar extra. Dels fixar de med stor sannolik stoppet, dels kan de inspektera dina ledningar från huset ut i gatan. Är huset från 65 är det ju inte helt otroligt att ledningarna utanför huset kan vara risiga, fulla med rötter och skit. Har du dessutom lite tur och det kan konstateras att eventuellt problem med rören är utanför din tomtgräns står kommunen förmodligen för kalaset.

Jag hade spolgubbe med kamera ute en fredagkväll inringd på någon timme, det kostade mig runt 3k5 i Skåne.
 
det behövs ofta ingen kamera om det inte är ett återkommande problem.
 
När jag hade spolbil ute en gång så erbjöd han mig också att ringa ut kamerakillen, jag billade upp golvet istället och bytte rören för en lägre kostnad än vad kameran skulle kostat. Då hade jag iofs mätt mig fram till att stoppet var under kåken samt att det blev stopp på 2 månader efter att spolbilen varit ute första gången.
 
Hade exakt samma problem nyligen. Kollade avloppsbrunnen på gatan. På den stora gemensamna från 3 fastigheter såg det fint ut. På inspektionsluckan som fanns på gatan, den var FULL!
RIngde kommunen dagen därpå kl 1100 och sa att det är stopp i rör på gatan. "Omöjligt, den är nylagd för 2 år sen!" "-Tja, jag vet ej för jag har bara bott här i 3 månader. Ska det översvämmas och jag kontakta försäkringsbolag så får de göra ersättningsanspråk på er." "Jag skickar en kille..."
Kom hem efter jobbet kl 1600. Fyfan stank avlopp i huset men visade sig de hade varit här och sugit upp allt... Så ingen vatten i vattenlås så lukten kom in... Det var ca 2 månader sen. Ingen faktura än... Allt frid och fröjd...
 
Vi har haft problem i köket nu en tid, har man kört diskmaskinen så har diskhon blivit full i vatten o s v. Men inga problem i toaletterna eller så. Min mammas sambo som är pensionerad rörmockare var hit med ett rensband som var ca 15 meter långt. Körde det i rensluckan i källaren och det blev bra, tills dagen efter:mad: Pratade sen med svägerskans karl som också är rörmockare så han kom hit med ett ännu kraftigare rensband, körde den och det blev bra, tills dagen därpå:mad: Vi höll på att bli tokiga.
Då sa min mammas sambo att det kan bero på att det är för lite luft och att man kan behöva sätta in en luftklocka, vi provade att öppna lite lite grann i rörpackningarna och vattnet rann bort sakta men säkert. Så vi trodde också att det var det som var problemet. I dag har svägerskans karl varit hit igen med ett stort rensband. Han kopplade även in vattenslangen så att han kunde spola samtidigt som han körde rensbandet. Upptäckte att det var stopp ca 4 m ner. Han körde och körde, spolade och spolade och nu rinner vattnet som det aldrig har gjort sen vi flyttade in för 2 månader sen. Vet inte om jag törs spola nå imorgon för då är det väl samma probem igen:D Nä, jag har kört diskmaskinen och diskat för hand samtidigt, inga problem. Hörde riktigt hur det rann på ordentligt när diskmaskinen sprutade ut vattnet. Så nu håller vi tummarna.

I morgon blir det att bjuda svägerskan och svågern på middag ute, billigt mot att ha måsta anlita rörfirma:D

Jag undrar bara är det kommunens ansvar utanför tomten eller utanför huset??
 
Kommunernas ansvar brukar börja vid tomtgräns.
 
Vår kommunens ansvar går normalt en halvmeter utanför enskild tomt med eget avlopp, däremot om anläggningen servar mera än en fastighet så går ansvaret en halv meter från den brunn/fördelning där man grenar av till enskild fastighet vilket kan vara på en enskild tomt.
 
Komunen var här igår och konstaterade att det var ok i deras ända av ledningen. Hade rörmockaren här idag som körde i rensslangen och stötte på problem 7,5 meter ut från huset. På vägen tillbaka fick han med sig ett ordentligt nystan med rötter och "skit"
Mao så växer det rötter i mitt rör mellan huset och gatan och det växer troligtvis igen på nytt. Får väl rikta in sig på att kanske gräva upp skiten inom överskådlig tid. Just för tillfället är det full fart i rören och det känns ju skönt....
 
om du har röter i rören så byt ut dem du får bara mer och mer problem med det om du har otur
 
Precis, nästa gång kanske vattnet ställer till mer problem i källaren. Mitt tips är att sätta högsta prio på att gräva upp och byta rören. Behöver inte bli så värst kostsamt om du bara ska byta avloppet mellan hus och gatan (förutsatt att det är normal villaträdgård). Om du har råd, byt även inkommande vattenledning om det inte är gjort.
 
  • Gilla
holfer
  • Laddar…
Vi har oxo haft samma problem, 3 stopp på 6 månader. Vi började tröttna, ordnade hit en kille som filmade våra rör (hus från -57). Nåväl, kilen kommer hit, filmar rören.....
Resultar: Fina rör, bra fall, inga problem. Det är en svacka i röret ute i gatan, som orsakar problemet, ca 3m ut fråm tomtgräns.
YEAH! Bara å ringa kommunen! Ringer, de kommer själva å filmar för att kolla, ett par dar senare kommer elverket å markerar ut elkablar. Ca 3 v senare kommer skopan å gräver, å e lgar röret. puhh! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.