Ska först börja med att säga att det här med avlopp är inget som jag tidigare behövt bråka med.
Bor idag i ett hus med enskilt vatten och avlopp. Har funkat hur bra som helst fram till för någon dag sedan.

Det började med lite konstigt bubblande när man spolade, lat som man var så kollade man inte upp det direkt. Har nu förstått att det är ett tecken på att det börjar bli stopp.
För två dagar sedan så kom jag ut i tvättstugan och det var fullt med vatten.
Tänkte direkt att det är stopp. Rengjorde och morgonen efter stack jag direkt iväg för att skaffa rensband och lite annat smått och gott för att rengöra.
Fick vattnet att rinna undan fint i tvättstugan igen (golvbrunn)
Ena toaletten där sjunker nivån väldigt sakta när man spolar. Men duschar/badar man i samma badrum så funkar det utmärkt att hälla ut vattnet.

Igår funkade allt utom toan utan bekymmer. Ikväll var det översvämning i tvättstugan igen.
Torkar upp det värsta och ska sen ge mig på golvbrunnen. Sitter ett litet plastlock som ska lossas för att komma år avloppet. Lossar den och allt vatten sugs ut? Brunnen var alltså full med vatten ända upp till golvkanten när jag tog bort locket. Det är inte stopp i vattenlåset.

Sen för att göra det ännu konstigare tycker jag. Om man ser huset framifrån så från höger sida så är det: toalett (funkar felfritt), tvättstuga, kök (inga bekymmer här), badrummet med seg toalett men där det går att duscha/bada utan bekymmer.

Kan någon vänlig själ beskriva för mig hur ett avloppssystem fungerar? Hur kan det vara stopp mitt i?
Rensbandet jag fick tag på var bara på 4,5m. Har kört med det i samtliga anslutningar förutom från köket och fungerande toa. Tänker att jag borde skaffa ett längre men tycker fortfarande att det är skumt med det här stoppet.
Vad kan vara fel? Och om det nu är stopp i avloppet, hur lokaliserar man det lättast?
 
Börja med att går ut och kolla i din trekammarbrunn så det inte är fullt vid inloppet.
 
Borde det då inte vara beskymmer överallt?
Eller tänker jag kanske fel när jag tror att samtliga avlopp går samman och ut i ett rör?

Ska dock ta och kolla imorgon för säkerhetsskull.
 
Kan inte förklara varför det blir olika men vet att om det byggt upp en hög med papper i inloppet pga att kakan stigit lite för högt så kan detta fenomen uppstå. Har varit i några brunnar och petat undan när fenomenet varit som ditt.
 
Redigerat:
Jag är ingen expert, men har varit med om detta fenomen. Det har med avluftning att göra. När du spolar i en toalett så bildas det en propp av vatten som rusar fram genom rören. Då bildas det undertryck bakom proppen, och övertryck framför.

Undertrycket tas om hand genom avloppsluftningen som suger in luft bakom proppen. Framför proppen har du antingen hela det kommunala avloppsystemet, som tar upp tryckökningen, eller en avluftning vid trekammarbrunnen.

OM det då blir lite stopp någonstans i systemet, så att det står vatten i röret, då kan luftkontakten med avluftningen i endera riktningen vara bruten. Och då får man ett långsamt flöde, som i sin tur gör att det blir stopp på fler ställen.

När felet uppstår så kan det mycket väl fungera skapligt med vatten som rinner in långsamt i röret från ex. ett handfat, då bildas inte de här luftområdena med över eller undertryck.

Så titta på var du har avluftningar i systemet. Om du ex. har en vacuumventil så prova att ta bort den så det blir fritt flöde.

Sedan är det nog dels ett längre rensband som skall till, och ev. ett lite kraftigare, fick låna ett av en röris en gång som var mer som en ihoprullad bilfjädring (sådana där bladfjädrar som fanns för länge sedan på vissa bilar), den var bra.

Men även en högtryckstvätt med avloppsrensare (de brukar vara 15m). I värsta fall få du ta dit en spolbil, deras högtryckaaggregat är ju "lite" kraftigare än vad man få tag på hos Jula. Passa i så fall på och beställ en filmning av avloppet också, det kan ju vara något värre än bara ett vanligt stopp.
 
Tycker oxå det låter som om det är avluftingen som är problemet.
 
Avluftning av avlopp måste jag säg att jag aldrig hört talas om tidigare.
Hur många avluftningspunkter brukar finnas?
Tänker nämligen automatiskt på ett rör som sticker upp på tomten vid ett brunnslock.
Kan det vara något kanske?
Vad kan man göra åt det i så fall?

Någon som är mer insatt i hur det här med avluftning fungerar får gärna berätta mer om det.

Taxk för samtliga svar! Nu har jag ju lite att kolla upp idag.
 
Kan vara ett rör som sticker upp genom ditt tak eller om du har otur ut på vinden. Inne på vinden vill du inte ha fuktig avloppsluft.
 
Innan du bekymrar dig om avlutningar och avloppets tekniska konstruktion så gör som man föreslår längre upp i tråden.

Gå ut och lyft på trekammarbrunnens lock och titta hur det ser ut där. Det du beskriver är typiskt stopp längre ut eller i stammen. Hade det så i mitt förra hus och har kört med högtryckstvätt och iller många gånger.
Fick stopp pga svacka i rören i marken men kommunalt var på väg så det blev rensning tills detta kom så jag har haft precis som du många gånger.

Avluftning i all ära men varför skulle avluftningen helt plötsligt sluta fungera? Stoppen brukar sällan komma plötsligt uppåt i systemet. Men det där klart det är kanske roligare att kolla i avluftningen än i bland skiten ;)
 
gadeberg skrev:
Börja med att går ut och kolla i din trekammarbrunn så det inte är fullt vid inloppet.
Vad händer egentligen när inloppet står under vatten? Svärföräldrarna har ofta det problemet tror jag och det bubblar och strular en massa med avloppet.

Avluftning på taket finns, de brukar tycka att det funkar bättre när avloppet är nysuget och avrinningen/infiltrationen är kass så jag vet att en större åtgärd behövs, men just nu är bara enklare åtgärder aktuella.
 
Lite tips!

Rensband är inget att krångla med för då kommer du bara att stå med detta i skiten i en hel dag och absolut inget kommer att hända mer än att du tycker det är äckligt och jobbigt men stoppet finns kvar.

Är du händig och vill lära dig lite om dit hus och avlopp så satsa lite pengar på en högtryckstvätt och en rensslang. Detta brukar inte vara gratis framförallt inte rensslangen "illern". Du måste konfronteras med allt som finns i avloppet och det kan stänka och skvätta på dig om du har otur, men man vänjer sig och kan ju duscha efteråt.

Bästa och snabbast är att lyfta luren till lämplig firma för att beställa en tömning och en spolning av avloppet. Kostar en slant men då blir det rent och om det inte är ett direkt felaktigt avlopp så håller en sådan rensning länge. Kostar nog mindre än en högtryck med slang. Möjligen kan man t.o.m få en del rot avdrag på spolningen.
 
Har nu varit en duktig pojk och kollat i brunnen. Mycket riktigt! Där var det en del skit kan man väl säga.. Så pass att jag fick gissa mig till vad jag trodde kunde vara röret.
Fick bort allt från röret och bad frun spola på toaletten som varit seg. Funkar nu utmärkt. :)

Tänkte lite på hur allt kunde hänga ihopa och antagligen så har det visats i den toaletten för att den har närmst till brunnen. Att det runnit över i tvättstugan både tisdag och igår har nog haft att göra med att det blivit bad innan nattning för sonen, dusch för mig efter träning samt tvättning på det, dvs mycket vatten på kort tid, som gjorde att det blev bekymmer där. Så det har nog allt varit ren slump att det blev bekymmer där ute bägge gångerna.

Så stort tack för det tipset! Har lärt mig något nytt nu! :)


Är ändå väldigt nyfiken på det där med avluftning. Kan kanske vara bra att veta mer om i framtiden!
 
Ett tips om man sätter ett trör vertikalt på inkommande ledning i brunnen slipper man detta fenomen när kakan torkar på toppen
 
Trappa skrev:
Ett tips om man sätter ett trör vertikalt på inkommande ledning i brunnen slipper man detta fenomen när kakan torkar på toppen
Detta är inget jag rekommenderar. Då bromsas allt upp och pappret måste rinna nedåt i t röret vilket det gärna inte gör.
 
Om det trycks upp eller neråt vet jag inte men på den förra gården hade vi aldrig mer bekymmer.

Det var chauffören på kommunens sugbil som tipsade mig, han hade ju ioch för sig inte extra betalt för alla småstopp man slipper på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.