Har två avloppsfrågor. Den första är nog svår att svara på men den andra hoppas jag att någon har ett bra svar på på.

Har ett tämligen nytt hus byggt 2018. Då installerades även ny avloppsledning till kommunens anslutningspunkt ca 35-40 meter lång.

Fick efter 3 år stopp i avloppet och spolbilen kunde konstatera att stoppet berodde på att gäster hade spolat ner handdukar som min fru hade placerat på gästtoaletten under covid.

Till min stora förvåning och besvikelse fick jag nu efter ytterligare tre år återigen stopp.

Jag fattar ingenting eftersom det har fungerat i 3 år och handdukarna är sedan länge borttagna. Skulle det vara ett allvarligt fel på ledningen borde det in kunna fungera i 3 år tycker jag utan nya stoppet borde kommit mycket tidigare.

Ledningens fall är nog totalt minst 5 m och en teori är att den efter ett lite större fall och sedan planar ut gör att vattnet rinner undan för snabbt och lämnar skiten efter sig.

Fråga 1: Vad kan orsaka mitt problem?

Fråga 2: Blev rekommenderad av Cleanpipe som spolade loss proppen att filma ledningen. Men de vill ha 8000 – 9000 kr för att göra det. Orimligt dyrt tycker jag. Vad är en rimlig kostnad? Bor i Lerum utanför Göteborg. Kan någon ge en rekommendation på ett företag som kan göra detta till en rimligare kostnad skulle jag vara mycket tacksam.
 
Vad för toalett/er, snålspolande eller.
 
För betydligt mindre pengar kan du köpa en högtryckstvätt, slang för spolning och en våtdammsugare (det sista är inte nödvändigt men något jag rekommenderar efter att ha fixat ett par stopp)....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Standard idag, man kan välja mellan snål och normal. Kommer naturligtvis att efter detta enbart att använda normal och vi har nog mest använt normal.

Det jag tycker är konstigt är att det fungerade i 3 år efter det sista stoppet. Borde ju bli problem mycket snabbare om det är ett allvarligt fel på ledningen.

Efter kontakt med ett annat företag verkar det som att en filmning av avloppet kostar 8000 – 10000 kr hutlöst mycket tycker jag men det verkar som det är det man får betala.

Har efter stoppet haft dessa tankar själv på att köpa adekvat utrustning för att fixa detta.

Samtidigt vill man ju på en så ny ledning inte hålla på att dona och fixa för att det skall fungera.
 
D Diamant skrev:
Standard idag, man kan välja mellan snål och normal. Kommer naturligtvis att efter detta enbart att använda normal och vi har nog mest använt normal.

Det jag tycker är konstigt är att det fungerade i 3 år efter det sista stoppet. Borde ju bli problem mycket snabbare om det är ett allvarligt fel på ledningen.

Efter kontakt med ett annat företag verkar det som att en filmning av avloppet kostar 8000 – 10000 kr hutlöst mycket tycker jag men det verkar som det är det man får betala.

Har efter stoppet haft dessa tankar själv på att köpa adekvat utrustning för att fixa detta.

Samtidigt vill man ju på en så ny ledning inte hålla på att dona och fixa för att det skall fungera.
Jag hade frågat vad de letar efter med filmningen. Själva filmningen gör ju ingenting utan jag hade velat veta vilka åtgärder som löser problemet det kan leda till.

Om svaret är att man kan upptäcka fel i konstruktionen som går på nån garanti eller liknande så kör på men handlar det om att gräva upp halva tomten på egen bekostnad så hade jag alla gånger fortsatt med att spola men gjort det själv. Ett stopp var tredje år är ju verkligen hanterbart.........
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Standard idag, man kan välja mellan snål och normal. Kommer naturligtvis att efter detta enbart att använda normal och vi har nog mest använt normal.

Det jag tycker är konstigt är att det fungerade i 3 år efter det sista stoppet. Borde ju bli problem mycket snabbare om det är ett allvarligt fel på ledningen.

Efter kontakt med ett annat företag verkar det som att en filmning av avloppet kostar 8000 – 10000 kr hutlöst mycket tycker jag men det verkar som det är det man får betala.

Har efter stoppet haft dessa tankar själv på att köpa adekvat utrustning för att fixa detta.

Samtidigt vill man ju på en så ny ledning inte hålla på att dona och fixa för att det skall fungera.
Vad sa dom vid förra spolningen, filmade dom då. Det kan vara så att det blivit en mage på röret under jord. Inget ovanligt att rör sjunker, men du ett bra fall och är det för stort kommer inte skitn att simma, utan vattnet slinker förbi. jag har en lite maga och det är bara knappt 6 meter från husgrund och det vill gärna stoppa upp, men inte tvärnit. Gräver om till sommaren
Är det tvärstopp nu eller blir det klukande, vi slår i 2 hinkar vatten samtidigt i toan i källaren och då lossnar det så skiten simmar ut, kanske var 3:e månad.
Så när ni spolar så håll ner knappen så det blir lite fart och mängd som knuffar skiten, nu är det nog så att när damerna ska spola ner det lilla papperet, så blir bara en dutt på knappen och papperet stannar på vägen.
 
sätt upp en väl synlig lapp på toan att spola ordentligt - annars får ni fixa avloppsproppen själv...

Mest som en påminnelse för var och en när man står eller sitter och filosoferar i rummet.
 
Ja något halvproblem är det med avloppet (men det är surt då det bara är 6 år gammalt). Hade det stoppat igen efter någon månad eller så så hade det på ett sätt varit lättare. Då hade det varit uppenbart varit något allvarligt fel men nu tog det tre år sedan senaste stoppet.

Påbud har gott ut att snålspola aldrig, behövs mycket papper p.g.a. dålig mage dela upp spolningen i
minst två delspolningar.

Nej det filmades inte vid första stoppet. Min huvudteroei är att jag har en sektion med ett ganska stort fall följt med en sektion med mindre fall. Där rinner kanske vattnet bort för fort och lämnar skiten efter sig (kan det vara så?). Men om det verkligen är så vet jag inte utan filmning av avloppet. Tyvärr är det ju svinakigt dyrt att filma så det vill jag ju undvika om det går.
 
RoTe
Filma och få det ur världen bara... En gång för länge sedan hade vi en ca 25 år gammal kåk med ideliga bekymmer med stopp i avloppet, hur man än försökte rensa så blev det stopp ganska snart igen. Efter åtskilliga tusenlappar på rörmokare och spolbilar så kom kameran fram och hittade punkten för stoppet med en exakt meterangivelse, ungefär mitt i gräsmattan. Fram kom metalldetektor och ett gjutjärnslock hittades ca 1dm ner i gräsmattan, så klart helt igenrostat så det grävdes bort. Under fanns ett 110 rör och i detta var det fyllt med träreglar, alltså typ två tum tre... Dessa hade ju då högst troligt legat där sedan huset byggdes 25 år tidigare. Ibland undrar man och man frågar sig varför man inte bara fixade det från början med kamera.
 
Alltså, jag betalade 1800kr fastpris år 2018 för att spola bort ett stopp och filma den delen av stammen.
Så mycket kan inte priserna ha gått upp.
 
Slutsats så långt: ta in offerter från ett flertal firmor. För priset TS nämner kan man nästan köpa in en egen utrustning, eller kommer en bra bit på vägen.
 
Måste finnas flera spol firmor . Även VVS kan filma . Eller köp en egen kamera å filma
 
Som jag frågade i första inlägget vet ni någon som i Göteborgområdet som kan filma för en rimligare kostnad än de två företag jag frågat. Båda vill ha 8000- 10000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.