Hej alla! Jag ska berätta hur läget ligger till här :)

Jag och min flickvän flyttade in i våran lägenhet 1jan 2009, det har varit stopp i avloppet 3 gånger. Vill bara säga att vårat avlopp går ihop med grannens innan jag fortsätter. Första gången det blev stopp så var det i grannens avlopp. Andra gången så blev det stopp i vårat avlopp. Nu har det hänt en tredje gång. Hyresvärden har fixat till det dem 2 första gånger, men det tog flera timmar innan han var klar. När han skulle fixa stoppen så kastade han i kanske 5-10skedar kaustiksoda i varje "hål", d.v.s. i våran toa, tvättställe, diskhon i köket. Samt alla hos grannen. Han använde även en vanlig trädgårdsslang för att spola vatten från baksidan av proppen. Jag googlade runt lite ikväll för det blev stopp ännu en gång ikväll kl 23:30. Det är en privat hyresvärd och han kommer inte direkt vilken tid på dygnet heller. Har läst att det inte är allt för bra att använda kaustiksoda för det kunde förstöra rören eller något. Huset är byggd på kanske -50talet, i.o.m. att han har berättat att han har bytt ut en relä från 1954. Jag tycker själv att han borde anlita en rörmokare eller något så man kan få använda toaletten någon gång utan att oroa sig att det ska bli stopp igen. Han envisas om att han själv ska fixa till det där. Det jag då vill ha hjälp med är tips på "aktiviteter" som man kan göra för att få bort det där stoppet för gott eller åtminstone 1månad eller mer. Då kan även jag ge hyresvärden tips om hur man kan fixa till det där. Jag blir bara så allmänt stressad när det hela tiden ska bli stopp i avloppet, kan inte diska eller något.

Snälla, hjälp!
Jag ber om ursäkt ifall texten blev lite avskumpad, jag är trött :D
 
När det blir stopp beror det på något tex att rören har minskat i dimension för att fett mm har satt sig på rörets innerväggar och då byggs det på mer och mer tillslut kan hålet bli så litet som en 5krona i ett 110 rör och då blir det stopp och eftersom att ni har haft stopp 3ggr på en kort tid så skulle jag rekomendera
1. ta dit en rörmockare med en kamra och rensmaskin.
2. ta dit en spol bil och spola rent rören på insidan, dem kan också filma rören. det kan hjälpa med en va slang som din hyresvärd har gjort men då hjälper det bara en kort tid.

kaustiksoda skulle inte jag använda för häller du i för mkt så blir det abra en stor hinna av det så får du ett större stopp som är svårare att ta den och sen om en rörmokare kommer och ska göra något och det ligger kvar i va lås och toaletten så är det inge bra för kaustiksoda blir frätande på huden mm.
så ta dit någon som kan rensa rören och filma rören.
sen kan jag tillägga att om det är 90 gradiga böjar så kan det vara en orsak till stopp också.
sen om ni inte har gjort ett stam byte så borde du tipsa hyresvärden det för om det stämmer att rören är från 54 så är dem över 50år och då kanshe ni borde se över det hela.
men mitt första tipps att ni gör nu är att filma rören och se vad som orsakar problemet.
 
Redigerat:
Tipsa din hyresvärd att köpa exempelvis en liten Kärscher högstryckstvätt med spolslang för avlopp. Det går att få under 2000:- vilket är överkomligt om man slipper ta dit rörmokare eller spolbil.
Det är ingen garanti att det hjälper men det är verkligen värt ett försök.
Tyvärr tror jag att oaws har rätt, rören kan vara slut om de är så pass gamla. Stambyte ligger förhoppningsvis i budgeten för din hyresvärd.
 
Första steget är en spolbil som filmar rören efteråt. Just det ja, det är enda steget. Sen blir det antagligen bra ;) Ifall de hittar några problem kan de i 9 fall av 10 fixa det också med antingen rensmaskin eller mer spolning, bara de får nån timma extra på sig.

Mvh Andreas
 
Måste bara få skriva av mig ang paniken att byta stammar stup i kvarten.
Bodde ett tag i ett efter krigs hus byggt typ 47. Inga stammar bytta och aldrig några problem med stop mm. Detta va 10 år sedan och fortfarande har de inga sådana problem. Men i andra hus i det området finns det hus med stora stop problem så den delen tror jag inte har att göra med om rören är gamla eller ej.
Nu vet man ju inte att rören inte börjar läcka i dag eller i morron men den delen är en annan sak. Spola ur rören lagom hårt och se till att inte spola ner saker som inte har där att göra så håller de säkert många år till.
 
Han var här igår ca 30min, då blev det fixat. Jag ska föreslå att han filmar om det blir stopp igen. Tack för all hjälp, gubbar och gummor! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.