Vi bor i ett 1.5 plans hus med bad och toalett på båda våningsplanen. Imorse efter morgonbestyret på toaletten på ovanvåningen hörde jag ett slurp efter att ha spolat. Sen började det stiga otrevligheter ur golvbrunnarna. En del var sannolikt resultatet av mitt morgonbestyr. Det är inte det jag undrar över. Utan det kom upp en stor mängd små stavar ur avloppet. Såg ut som gräsfrön.

För 1-1.5 år sedan spolade och filmade vi avloppen. Då var allt bra. Avloppsventilationen går ut på kallvinden. Jag antar att det är den enda avloppsventilationen vi har. Vårt avlopp är en blandning av plast, gjutjärn och betong. Vi har inga problem med avloppen på nedervåningen, det steg inte i golvbrunnarna på nedervåningen.

Har någon på detta forum någon idé av vad det kan vara. En tanke är att någon mus eller något har byggt ett matförråd i vårt avlopp. Är det rimligt eller har någon en annan idé?

Vi håller på att renovera ovanvåningen så det är bara jag som använder den toaletten, ser inte att det är min kost som orsakat detta ;-)

Bilden föreställer endast "frön"
 
  • Små, mörka stavar som liknar gräsfrön på en våt yta med droppar och metallgaller, eventuellt avloppsrelaterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte fluglarver ?
 
Tycker också det ser ut som nån sorts larver eller puppor.
 
Hmmm, det kanske är någon larv eller puppa. Känns mer sannolikt än att en gnagare har samlat på en sådan mängd frön och lagt i avloppet. Ska se om jag hittar någon jag inte sköljt bort och dissikera lite. Det var riktigt mycket som kom upp i avloppet. Kanske en dum fråga, brukar det vara larver/puppor i avlop?
 
Vanliga fluglarver som uppstår när det finns "godsaker" för dem att livnära sig på. Helt ofarligt och helt miljövänlig nerbrytning av det organiska ämnena. Men inte så trevligt rent allmänt.
 
Testa gärna husmorstricket bikarbonat och ättika.
 
Tack för all input. Antar att det var puppor eller liknande. Rensningen med Yes och maskindiskmedel gick bra. Avloppet har fungerat som tänkt. Så jag har inte kunnat undersöka mer ingående vad det var igen.

Får jag problem igen skall jag testa husmorstrixet, jag har dubbelkollar att vi har bikarbonat och ättika hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.