Ska bygga ett soldäck 10x10m med en pergola 5x10m . Alltså hälften av soldäcket. Är det någon som har byggt en sån stor pergola? Är rädd den kommer se för stor ut
 
Det låter stort, men hur den kommer upplevas beror ju till stor del på hur omgivningarna ser ut. Är det mer pergola än övrig trädgård? Eller kommer den att stå på en uppvuxen tomt och smygas in i naturen?
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
Lägg upp en bild på tomten ovanifrån och en bild från marken där du ritar in tänkt pergola så får du säkert fler synpunkter. Hur stort är huset? Vad ska vara under pergolan?
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Lägg upp en bild på tomten ovanifrån och en bild från marken där du ritar in tänkt pergola så får du säkert fler synpunkter. Hur stort är huset? Vad ska vara under pergolan?
Bra input. Jag har inte tillgång till bilder, är på tomt vid fritidshus. Men altanen är helt fristående och står mitt på en stor gräsmatta så ingen hänsyn behöver tas till övriga fastigheten. Pergolan ska rymma matbord för 12 pers, utekök och gärna ngn loungedel. Resten som blir kvar 5x10m ska vara soldäck
 
H Harmagedon skrev:
Det låter stort, men hur den kommer upplevas beror ju till stor del på hur omgivningarna ser ut. Är det mer pergola än övrig trädgård? Eller kommer den att stå på en uppvuxen tomt och smygas in i naturen?
den står på en tomt som är 5000kvm öppen yta, typ på en äng kan man säga. Så högst synlig. Tycker ofta man bygger för litet av allt
 
Om du med soldäck menar ett trädäck så kommer det att se ut som att en dansbana har landat på er äng. Men vill du ha svängrum och tycker att det är en ok look så kör. Annars kan man fundera lite på att dela upp det hela. Man brukar ju vilja sitta på lite olika platser beroende både på årstid och tid på dygnet. En liten förskjutning mellan de två ytorna kan göra stor skillnad i hur däcket upplevs också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Om du med soldäck menar ett trädäck så kommer det att se ut som att en dansbana har landat på er äng. Men vill du ha svängrum och tycker att det är en ok look så kör. Annars kan man fundera lite på att dela upp det hela. Man brukar ju vilja sitta på lite olika platser beroende både på årstid och tid på dygnet. En liten förskjutning mellan de två ytorna kan göra stor skillnad i hur däcket upplevs också.
dansa är skoj, så dansbana är positivt . Med fet pergola så försvinner soldäcket och därmed dansbanan. Men det får man ta.
 
  • Gilla
OskarKalm och 2 till
  • Laddar…
hsd
Kör, tror det blir jättebra på en så stor tomt ,tänk bara åt vilket väderstreck pergolan ska stå dvs, vill Ni skugga lite till altan delen
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
Har själv 70m2 trädäck i ett stycke och tycker inte att det är för stort, lätt att skapa rum med möbler istället för nivå skillnader som låser till en möblering.

Gör du ett utekök i ena änden av pergolan så kommer den kanske inte upplevas som så gigantisk men spontant skulle jag säga att 1/3 pergola och 2/3 altan för att få balans

Flygfoton finns t.ex på hitta.se
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
hsd
10x10 är inte gigantiskt på en så stor tomt
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Har själv 70m2 trädäck i ett stycke och tycker inte att det är för stort, lätt att skapa rum med möbler istället för nivå skillnader som låser till en möblering.

Gör du ett utekök i ena änden av pergolan så kommer den kanske inte upplevas som så gigantisk men spontant skulle jag säga att 1/3 pergola och 2/3 altan för att få balans

Flygfoton finns t.ex på hitta.se
Håller med om att förskjutning i höjdled är att antingen be om ett benbrott eller bara allmänt opraktiskt men man kan förskjuta de två rektanglarna i samma nivå för att tex optimera kvällsolen för loungedeln eller hur man nu vill använda ytan. Det är ofta trevligt för ögat om man inte har alltför långa raka linjer.
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
Trädäcket 10x10 står redan klart i full prakt . Så inget alternativ att bygga om. Grejen är att 5m djupt gör det enkelt att bygga också. Där är bärlinan. Göra mindre djup innebär mer jobb för att få stöd under stolpar. Jag har en vision av att skapa en hangout där man kan hänga under dagen på olika sätt. Då tänker jag att hellre för stor pergola som sen kan delas av med tak etc. Men de flesta är mindre som jag sett, men ngn måste väl vara först?
 
Pergolan blir bara en prydnad isåfall!
 
H Harmagedon skrev:
Pergolan blir bara en prydnad isåfall!
Menar alltså att det säkert blir fint, tycker inte att pergolan i sig är särskilt stor med tanke på allt du önskar att få plats med.
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
Hajar, den blir ju stor så man är ju skraj . Mitt nästa bekymmer beskriver jag nedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.