Hej alla husare! Hoppas någon vill lugna en nervös snart husägare...

Vi har nyligen fått vårt hus stomrest (det är ett nyckelfärdigt hus som kom i moduler och taket är färdiglagt). Vi har varit inne och kikat och det har varit fullt av frost längs väggarna. Man har kunnat skrapa bort frosten med fingrarna. Nu har temperaturen hamnat över nollan och frosten har förvandlats till fukt.

Huset restes i mitten av december och har stått kallt sedan dess. Ingen torkning eller avfuktning... Snickarna säger att dom kommer och ställer in för torkning nästa vecka, men kan det verkligen vara bra att stommarna står och blir såhär fuktiga?

Snickarna påstår att huset är tätt (men vi ser ju att det är helt öppet uppe där takstolarna ligger an mot ytterväggarna.....) Vi tänkte ställa in en egen avfuktare men det är väl inte lönt när huset inte är tätt? Dessutom är det väl inte VI som ska stå för en sådan kostnad när vi har köpt ett nyckelfärdigt hus för att slippa att rodda i det hela....

Vad säger ni kloka där ute? Kan vi vara lugna och låta det stå tills nästa vecka?
 
Hej!
Är det någon isolering i väggar eller tak?
När färdigställdes betongplattan?
 
bamyl skrev:
Hej!
Är det någon isolering i väggar eller tak?
När färdigställdes betongplattan?
Hej! Det är isolering överallt och gipset är på plats. 29/11 var plattan färdiggjuten!
 
catherineb skrev:
Hej alla husare! Hoppas någon vill lugna en nervös snart husägare...

Vi har nyligen fått vårt hus stomrest (det är ett nyckelfärdigt hus som kom i moduler och taket är färdiglagt). Vi har varit inne och kikat och det har varit fullt av frost längs väggarna. Man har kunnat skrapa bort frosten med fingrarna. Nu har temperaturen hamnat över nollan och frosten har förvandlats till fukt.

Huset restes i mitten av december och har stått kallt sedan dess. Ingen torkning eller avfuktning... Snickarna säger att dom kommer och ställer in för torkning nästa vecka, men kan det verkligen vara bra att stommarna står och blir såhär fuktiga?

Snickarna påstår att huset är tätt (men vi ser ju att det är helt öppet uppe där takstolarna ligger an mot ytterväggarna.....) Vi tänkte ställa in en egen avfuktare men det är väl inte lönt när huset inte är tätt? Dessutom är det väl inte VI som ska stå för en sådan kostnad när vi har köpt ett nyckelfärdigt hus för att slippa att rodda i det hela....

Vad säger ni kloka där ute? Kan vi vara lugna och låta det stå tills nästa vecka?
Konstigt att inte sätta in värme direkt, det är inte bra för gips som har en tendens att få svartmögel på ytan när det blivit fuktigt. För övriga stommen är det ingen större fara skulle jag säga, det torkar.
Men generellt brukar det som sagt vara viktigt att få på värme omgående, inte minst för att betongen ska hinna torka innan golvläggning och tätskikt.
 
Oj vad jobbigt! De har möjligtvis inte satt på golvtork eller värme på plattan?
 
Det finns ingen värme eller tork alls. Vii skrapade bort frost från plattan också när vi var dit sist, men nu lär det väl vara vatten istället...
 
Min lekmannamässiga bedömning säger att det nog inte är ngt nämnvärt problem.

Vårt ouppvärmda garage har stått ungefär motsvarande i 20-30 år nu...
Gipsen har fått lite missfärgningar, och kanske ngn mögelprick. Om det är mögelprickar så är de så få och så obetydliga att när man lagt ett lager färg ovanpå så är det inget problem längre.

Mögel växer ju bara vid plusgrader, och vid ngn enstaka väldigt långsamt.
 
När man googlar så finns det otroligt mycket information om hur mögelbenäget gips är, därav vår oro. Nu har vårt hus stått och frusit / tinat /frusit / tinat allt mellan -26 till +8 grader sedan 29/11. Känns inte alls som att det är OK.

Tänker också att ett garage är en annan sak än ett bostadshus, men vad vet jag.

Oldboy skrev:
Min lekmannamässiga bedömning säger att det nog inte är ngt nämnvärt problem.

Vårt ouppvärmda garage har stått ungefär motsvarande i 20-30 år nu...
Gipsen har fått lite missfärgningar, och kanske ngn mögelprick. Om det är mögelprickar så är de så få och så obetydliga att när man lagt ett lager färg ovanpå så är det inget problem längre.

Mögel växer ju bara vid plusgrader, och vid ngn enstaka väldigt långsamt.
 
Tänker inte heller att det ska uppstå mögel nu, men om man bygger in fuktiga gipsskivor så kanske det tar flera år innan man börjar känna lukt av mögel och vid det laget är det ju bara att byta ut hela skiten. Inte riktigt vad man tänkt när man har betalat för ett nytt hus :(
 
Vad säger hussäljaren om detta? Har bygget stått still utan pågående arbete sedan mitt på dec?
 
Ja, det har stått still sedan runt 20/12.

Jag har pratat med en av de ansvariga hos tillverkaren och han sa att det inte var något att oroa sig för och att "snickarna kommer ju nästa vecka, och då hinner det ju torka tills målarna kommer".

Jag har vänt mig till säljaren som vi har haft mest kontakt med under processen och han har lovat att ta detta med berörda. Så hoppas att han kan hjälpa oss genom detta...
 
Ok, det värsta som händer är ju att ni får byta gipsskivor som är skadade, lär ju försena några dagar men tror inte värre än så.
 
Om dom inte tänker göra det då ? :/
 
Håll koll på vad som händer, ta bilder, prata med platschef och hussäljaren så det inte blir missförstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.