Hej hej,
har lusläst :D denna site i några veckor, eftersom vi just börjat bygga vårt första hus. Grunden blir klar på fredag. Jippie! Har inte "vågat" fråga ngt ännu, men det kommer nog komma desto mer framöver.

Vi bygger ett enplanshus i lösvirke med delentrepenad.
Skall börja ta in offerter på stomresning.
Undrar om det är ngn som vet på ett ung. hur många timmar man räknar med för att stomresa ett enplanshus med garage + carport i vinkel på tot 230 m2. ?

Takstolarna kommer färdigbyggda. Väggarna skall vara gipsade och takpapp på taket. fönster eller panel skall ej räknas med.
Nu är jag alltså ute efter arbetstiden. Har någon ett hum om mtrlkostnaden vore det oxå självklart intressant.
Tacksam för svar...
 
Oj då, antar att frågan var lite väl krånglig. :-[
Får väl vänta och se när offerterna droppar in....

 
:p "den sjuh...tes brädhögen" kommer när vi vill ha den, vad som inte är riktigt klart är vem som skall resa stommen.... Här har vi ingen brådska!! 8)
Har dock ngra alt att välja mellan.
 
Hur kommer det sig att grunden är nästan klar när du inte vet vem som ska bygga resten ?

Vem ska göra el, vvs, och allt annat?

Låter jätte konstigt :-/
 
Uj uj, verkar som jag får förklara mig. ::)
Allt är under kontroll! El, vvs etc.
Har en byggare med totansvar, där tanken var att han skall bygga kåken på löpande räkning. Vi var dock tvugna att gjuta grunden tidigare än planerat pga viktbegränsningar på vår väg from nästa helg.
Byggaren kan inte dra igång riktigt ännu och vi har nu bestämt oss för att få upp stommen med hjälp av andra byggare och per offert.
 
Lilla My skrev:
Uj uj, verkar som jag får förklara mig.  ::)
Allt är under kontroll! El, vvs etc.
Har en byggare med totansvar, där tanken var att han skall bygga kåken på löpande räkning. Vi var dock tvugna att gjuta grunden tidigare än planerat pga viktbegränsningar på vår väg from nästa helg.
Byggaren kan inte dra igång riktigt ännu och vi har nu bestämt oss för att få upp stommen med hjälp av andra byggare och per offert.
Som du märker så är alla väldigt omtänksamma här och blir genast mycket oroliga om allt inte flyter på på rätt sätt..själv sitter dock jag bara som ett fjån och kollar för jag vet inget.... :p
 
Min rekommendation är att även om ni går på löpande räkning ska ni begära ett maxpris.

Går det fortare än beräknat av byggaren blir det billigare.
Ber du de att sätta ett maxpris. Vet du att även om det tar längre tid, kommer inte kosta dig mer.

Så gjorde vi, och vi tjänar jätte mycket på det. De hade räknat att på två veckor skulle de vara klara med stomresningen.
Nu är de på 4:e vecka och är fortfarande inte klara.
Även om de jobbar som sjutton alla dagar i veckan.
De är mellan 4 och 8 man som jobbar, men de räknade inte att vårt tak skulle bli så komplicerat och det tog massor av tid att göra färdigt.

Så vill du inte få en överaskning, be att få ett maxpris för hela stomresning och skriv avtal på det, med en klausul att om det tar kortare tid att bygga ska den tiden vara dig till godo. Fråga hur många man ska jobba och hur mycket de tar för varje man. Hantlangare bör kosta mindre, det gör våra.
Då måste du se till att du är där på bygget, som vi har gjort, varje morgon kl. 6 på morgonen, räkna hur många jobbar och vara där och kolla hur mycket de jobbar.

Vi har skrivit upp varje dag hur många som har jobbat och hur länge ;D
Arbetet under veckan börjar kl. 6 och slutar kl. 18, helgerna, tar man hänsyn till grannarna, då börjar man 9. Efter 10 dagars kontinuerligt arbete tog de ledig halva söndag.
 
När du väl varit å kollat hur många som jobbar Sweli så kanske nåra smiter hem och sover.. ;)

men jag undrar var det svårt att få igenom kraven på löpande räkning, maxpris osv ???
 
inte för att jag har förutfattade meningar MEN är det Polacker du anställt?.en svensk snickare arbetar knappt med dom arbetstiderna/veckorna.eller?
 
nybyggaren skrev:
Du låter som en sträng "arbetsgivare", sweli.  ;D
Du menar alltså att dom har kört 6-7 arbetsdagar i veckan? (hur snälla är inte dom) ;D
Det är inte jag som har begärt att de skulle arbeta i den takten. Det gör de själva. Jag bara kollar hur många timmar de jobbar enl löpanderäkning avtalet.
De har paserat maxpriset med råg, kan jag säga.
Och ja, de är jätte snälla och hjälpsamma på alla sätt.

Jag är jätte glad att vi fick de. ;D ;D
De har sin husvagn utanför dörren, så samtidigt vaktar de huset på nätterna ;)
 
Lill skrev:
När du väl varit å kollat hur många som jobbar Sweli så kanske nåra smiter hem och sover.. ;)

men jag undrar var det svårt att få igenom kraven på löpande räkning, maxpris osv ???
Nix, min sambo är där hela dagen med de och gör andra saker ;D ;D
Jag lovar deras pauser är inte långa. ;D
Inte bara att de jobbar på som sjutton, noggranna är de också, varje detalj ska vara korrekt.
T o m kommer de med förslag för att göra saker bättre.

Vi ville ha maxpris. Entreprenören sa att det skulle bli billigare om vi tog löpande räkning. Vi bad honom att göra en offert på maxpris för hela jobbet men att vi accepterade hans förslag att gå på löpande till maxpriset. Det var absolut inga problem.
Han skrev ett avtal för maxpris med en beskrivning av hur mycket han skulle göra för det priset.
Förvånad var jag när jag såg hur detaljerad den var.

Vi har hittat guldkorn i detta hav av hantverkare. ;D ;D
 
glasis skrev:
inte för att jag har förutfattade meningar MEN är det Polacker du anställt?.en svensk snickare arbetar knappt med dom arbetstiderna/veckorna.eller?
Fel....

Vår entreprenör är svensk. I laget arbetar 2 svenska killar (en av de är entreprenören själv) och 3 från Litauen. I början när man skulle lägga taket och bjälkarna hade vi 2 st hantlangare extra som var Svenks killar. Ibland har de varit 8 st när visa saker skulle göras.  Alla är bra och alla jobbar hårt. Killarna från Litauen är egna företagare här, en är civilingenjör men det är ont om jobb hemma, så han har jobbat här i 6 år som byggarbetare. De är super trevliga, alltid glada, visar det de har gjort, hur de har löst detaljerna. Om man frågar hur de har gjort någonting, frågar de direkt om man tycker att det är fel, så gör de om det.

Vi har verkligen haft tur med våra entreprenörer.  ;D ;D
 
Sweli, låter verkligen som att ni har hittat ett supergäng.

Jättekul att följa ert bygge på hemsidan oxå! :D Det ser ut att bli jättefint.

Vi har oxå ritat vårt hus på egen hand och det gör ju det hela väldigt spännande. Det blir dock ett enplans-trähus med zinktak och mycket stora fönsterpartier.
Skall tala med vår byggare om maxpris. Till att börja med kommer vi dock att resa stommen med hjälp av ett gäng som har lämnat offert på hela det jobbet. Materialet köper vi in själva via en "god kontakt" ;D.
 
Lilla My skrev:
Sweli, låter verkligen som att ni har hittat ett supergäng.

Jättekul att följa ert bygge på hemsidan oxå!  :D  Det ser ut att bli jättefint.

Vi har oxå ritat vårt hus på egen hand och det gör ju det hela väldigt spännande. Det blir dock ett enplans-trähus med zinktak och mycket stora fönsterpartier.
Skall tala med vår byggare om maxpris. Till att börja med kommer vi dock att resa stommen med hjälp av ett gäng som har lämnat offert på hela det jobbet. Materialet köper vi in själva via en "god kontakt" ;D.
Tack så mycket, ja vi tycker också det. Alltid glada, inga sura minnen och när de ser att min sambo gör något på bygget, kommer de med tips om hur man kan göra det lättare. De är kanon bra.

När kommer din hemsida så man kan följa ert bygge? Det vore jätte kul. Jag ville också ha ett planshus, men tomten var liten :-/

Hoppas att du lyckas med maxpriset det är faktiskt att föredra.

Lycka till!
 
Uj då, tror inte att tiden räcker för en hemsida. Har en liten tjej på 15 månader som tar all tid som blir över. :)
Men men, man ska aldrig säga aldrig. Har ju fått lite inspiration på denna sajt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.