Vi har precis köpt ett hus som vi har tänkt bygga till.
Huset är idag 7m brett och 10m djupt. Det är från början ett enplanshus där man förhöjt vägglivet. 23 graders takvinkel. Det ficki och med detta ett "loft" med två sovrum och ett allrum. Det är öppet i nock i vardagsrummet på nedervåningen.

Det vi tänkt göra är att förlänga huset "åt vänster" i bild. Det betyder att vi måste montera ned altanen men det är den enda utbyggnaden som känns vettig. Baksidan av huset står mot en slänt, högersidan av huset är relativt nära grannen så det blir en rätt liten utbyggnad åt det hållet.

Jag tänker 10 m (husets hela bredd på den gaveln) och 5 m ut, ungefär (snarare 4.8m pga takstolar). Det blir 48kvm byggarea, men ungefär 43kvm boyta. Öppet i nock i halva utbyggnaden, precis som i befintliga huset, samt ett till rum på övervåningen på andra halvan.

Tankar, idéer, synpunkter? Hur hade ni gjort?

Min främsta fråga, vad tror ni att bara stomresningen skulle kosta i Stockholms-området?
Vad kan det kosta att leja ut för att göra en krypgrund? Det är en del grävning men ingen sprängning. Lättillgängligt med maskiner.
Elektriker och rörmokare finns i familjen, jag har jobbat som snickare och tänkte därför göra det mesta själv.
 
  • Ett ljusgult enplanshus med vita knutar, svart tak, träaltan, stenträdgård och stenlagd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.