Hej!

På tools-plus.com kan man köpa rekondad Porter Cable FR350A för USD129. Låter ju som ett bra pris men den använder 22 gradig spik. Hur noga är det egentligen med graderna, kan man stoppa in 21 gradig i stället? 21 gradig verkar ju vara lite vanligare.

/Anders
 
Mikael_L
Det är nog samma spik.

Däremot kan du givetvis inte använda 34°.
 
Vad är nu det här för nåt? Ska man behöva ta tempen på spiken nu också?

Nä, jag förstod att det inte var sådana grader men frågetecknen kvarstår. Spetsvinkel? Och vad har pistolen med det att göra? Den ska väl vara glad att den slipper skjuta skruv!:p
 
Ropa skrev:
Vad är nu det här för nåt? Ska man behöva ta tempen på spiken nu också?

Nä, jag förstod att det inte var sådana grader men frågetecknen kvarstår. Spetsvinkel? Och vad har pistolen med det att göra? Den ska väl vara glad att den slipper skjuta skruv!:p
Till spikpistol har man bandad spik, där spikarna sitter ihop med varandra med hjälp av papp eller plast. Spikarna kan vara antingen rakbandade (vanligt för dyckert) där nästa spik sitter precis brevid föregående, eller snedbandade (vanligt för grövre dimensioner) där nästa spik sitter någon millimeter bakom föregående för att man skall få plats med lite större spikskallar. På så vis blir det en vinkel (längre förskjutning -> större vinkel) vilket vanligen är 21 eller 34 grader för stomspikare och 15 grader för pappspik.

Bild: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maskinspik_003.jpg?uselang=sv
 
Ola78
MartinT skrev:
Till spikpistol har man bandad spik, där spikarna sitter ihop med varandra med hjälp av papp eller plast. Spikarna kan vara antingen rakbandade (vanligt för dyckert) där nästa spik sitter precis brevid föregående, eller snedbandade (vanligt för grövre dimensioner) där nästa spik sitter någon millimeter bakom föregående för att man skall få plats med lite större spikskallar. På så vis blir det en vinkel (längre förskjutning -> större vinkel) vilket vanligen är 21 eller 34 grader för stomspikare och 15 grader för pappspik.

Bild: [länk]
MartinT har helt rätt i sin beskrivning men det finns en sorts spikpistol till, de med trummagasin på. Där använder man rakbandad spik men som är på rulle, används ofta till lite mindre spik, t ex 40-60 mm panelspik.
 
Jag förstår att man inte kan använda 28 eller 34 gradig spik (eftersom plasten smälter....:D) men eftersom jag aldrig kört spikpicka tänkte jag att det kanske var någon skillnad som man inte kände till. 20, 21 eller 22 grader är väl ungefär samma lutning, men jag tänkte att det kunde vara något annat också.

Rör gängor är ju ett bra exempel på att en dimension inte behöver vara som man tror. Men i alla fall, då kan man ju chansa på en billigar picka i udda gradantal. Eller så kanske man skulle köpa en Bostitch i stället, bara USD 200 rekondad och tar då 21 grader. Samt att det är ett mer känt märke.

/Anders
 
Jag använder mej av Biltemas picka, enkelt att köpa spik som jag vet funkar 7 dagar i veckan
 
MartinT skrev:
Till spikpistol har man bandad spik, där spikarna sitter ihop med varandra med hjälp av papp eller plast. Spikarna kan vara antingen rakbandade (vanligt för dyckert) där nästa spik sitter precis brevid föregående, eller snedbandade (vanligt för grövre dimensioner) där nästa spik sitter någon millimeter bakom föregående för att man skall få plats med lite större spikskallar. På så vis blir det en vinkel (längre förskjutning -> större vinkel) vilket vanligen är 21 eller 34 grader för stomspikare och 15 grader för pappspik.

Bild: [länk]

Ok, då är jag med. Det var inte spiken utan sättet de sitter på bandet. Tack för upplysningen!
 
Enk Projektet skrev:
Jag använder mej av Biltemas picka, enkelt att köpa spik som jag vet funkar 7 dagar i veckan
Kan du berätta hur bra den fungerar? Den är ju billig, men har du problem med matning eller dubbelslag osv?

Orkar den slå i 90mm spik hela vägen i reglar? Gör nosen märken i panelen?

Som sagt, funkar den så är ju priset oslagbart.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Kan du berätta hur bra den fungerar? Den är ju billig, men har du problem med matning eller dubbelslag osv?

Orkar den slå i 90mm spik hela vägen i reglar? Gör nosen märken i panelen?

Som sagt, funkar den så är ju priset oslagbart.

/Anders
Jag använder en likadan spikpistol fast inköpt på Harald nyborg, ser identisk ut med Biltemas.
Det har gått ett antal tusen 75 och 90mm spik genom den utan några större problem.

90mm spik rakt ner i en kvist orkar den såklart inte.

Vid spikning i vanligt regel-virke brukar det räcka att köra på 6-7 bars tryck, annars skjuter den spiken flera cm ner i virket.

Enda problemet jag har upptäckt är att det inte går att fylla på mer än 1 rad med spik åt gången, och den måste vara helt tom innan man kan fylla på med mer spik, annars fastnar alltid den sista spiken i remsan, ifall detta gäller Biltema maskinen vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.