Håller på med ett garagebygge i storlek ca 6*7,5 m och tänker bygga i lösvirke. Kan jag bygga stommen i sektioner? Hur blir det när sektionerna möter varandra, blir det "dubbla" reglar där el?
 
bygg väggarna liggandes på plattan i hela sina längder........2-3 gubbar å en back öl så fixar sig resningen lätt ;D
 
det blir inte så tunga sektioner............lite mera bök med små delar............lättare att få det rakt o rätt om man har hela längder...........tycker jag iaf
 
kollar man med olika garage tillverkare verkar det vara 145mm regelstomme som gäller.
 
Har idag gjutit plattan till mitt dubbelgarage, och kommer att köra 145+45 reglar i väggarna(Norrbotten)
 
lycka till!!!!!!
visa gärna resultatet på forumet
ha de gött
micke
 
Har precis spikat väggarna liggandes klädda med panel o allt och målade o klara, skall resa nästa helg då jag får takstolarna levererade...
spikade 45*145 syll och stående 45*95 (60cc) samt utanpåliggande 45*45(60cc) ribbor...
Som hammarband användes 45*95 på högkant infällda i reglarna...

Borde väl hålla för ett garage på 7*7 meter?!
 
hoppas ingen svarar nej :)
 
Hur fästerman ihop väggsektionerna i hörnen sedan?

Någon beskrivning jag läst säger att man placerar väggsektionernas inre ytterhörn mot varandra och spikar ihop dessa med fyrkantiga "kortlingar".

Räcker detta? Känns som om stormen lätt skulle kunna få hela huset att vika sig.
 
njae, man brukar väl låta en vägg gå förbi innerhörnet på den andra så man spikar ihop hela regeln, alternativt kan man säkert bygga så att man får dem i 90 graders vinkel och sätta kraftigare vinkeljärn som skruvas fast för att få det riktigt stadigt, sedan har man oftast liggande ribbor som löper ut över ytterhörnen som du också kan fästa i mest för att det blir väldigt enkelt att spika panelen runt hela hörnet.
 
själv har jag kört syll på 45*95 i tryckat. Därefter reglat c/c 600 med 45*95 samt stolpar i tryck 95*95 i hörnor samt mitt på väggarna. Hammarband på 45*195 på insidan som vilar på stolpar samt reglar.
Carport blir 6*6m samt förråd intil på baksidan som är 4,5*3m.
Kommer inte isolera carporten förstås.

En fråga:
Funderar om jag ska spika ytterpanel direkt mot kortlingarna eller om man ska lägga ett lager spikläkt för att få ut panelen 17mm från plattan?
Fördelen att få ut ytterpanelen är väl att vatten inte rinner ner på grunden samt att ändträt kommer längre bort?

/Fredrik
 
Jag skulle definitivt läkta. Du vill ju ha luft bakom panelen så att fukten kan ventilera bort
 
ah, självklart! :-[

Tack för snabbt svar.
Nån som vet om man kan lägga in bilder på nåt enkelt sätt? (så kan jag visa hur det ser ut) :)
 
hmm, försökte tänka lite till (skryt)...
eftersom det är en carport utan isolering kanske detta inte spelar nån roll? (även fast jag har isolerat föråd förstås)

Man kör väl den första spikläkten mot syllen så man inte får in gnagare etc? men i så fall få man ju inte heller ut/in så mycket luft?
Fast man kanske kan sätta första raden 5cm upp och sedan nät?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.