Vi bor i ett parhus och har problem med stomljud från andra parhusdelen. Det låter väldigt mycket när grannen går i trappan, men även när grannen går på plan-2 och t.o.m när grannen går på plan-1. Huset är byggt på platta på mark med en 3cm tjock frigolitskiva som skiljer grunddelarna åt. Lägenhetskiljande väggarna är separarerade med c:a 2 cm luftmellanrum och varje väggdel är 12cm tjock med dubbla gipsskivor. 12cm isolering av typ paroc/rockwool i varje väggdel. Det har visat sig att snickarna hade satt ihop väggdelarna med 6-8 spikbleck per plan och vi har nu tagit bort dessa spikbleck mellan plan-1 och plan-2 (alltså i höjd med golvet på plan-2). Men detta gjorde i princip ingen skillnad på stomljudsproblemet. Vi har dock kvar att ta bot spikblecken som sitter vid taket på plan-2. Nu till frågorna:

1: har ngn erfarnenhet av dylika stomljud i sitt parhus eller radhus ? Alltså vad är normalt ?

2: kan det vara så att spikblecken som sitter i höjd med taket på plan-2 är orsaken till allt ? Borde inte spikblecken i höjd med golvet på plan-2 bidragit med mest stomljud?

3: det känns som om vår vägg vibrerar när grannen går i trappan eller på sitt plan-2. Kan detta orsakas av de luftrörelser som bildas när grannens vägg rör sig eller måste det vara så att denna vibration kommer sig av att väggarna fortfarande sitter ihop i höjd med taket på plan-2 ?

4: vad göra ? jag är orolig för att den ljudmätning som kommunen kräver inte kommer att gå igenom med dessa stomljud.

Tack för alla svar,

Klein
 
Hur är skiljeväggen konstruerad?

gips-regel-gips-luft-gips-regel-gips

eller

gips-regel-luft-regel-gips

Om det är det senare så räcker det med några hål i skiljeväggen för t.ex. eldosor och så för att ljudet ska komma genom utan större hinder.

Skillnaden mellan helt åtskillda väggar och "nästan" åtskillda är rätt stor. Jag misstänker att de bleck som är kvar gör nästan lika mycket skada som när de andra satt där också. Nu vet jag inte hur bra spikbleck är på ljudöverföring och jag tror att det beror rätt mycket på hur de råkar sitta. De är ju dock en fast ihopsättning av något som ska vara åtskillt så bra är de ju inte förståss.

Jag tror också inte att stegljuden kommer via luften och att det är det som får er vägg att vibrera utan att det just är ett problem med att skiljeväggsdelarna sitter ihop. Intuitivt känns det nästan som om de där 2cm luftspalt inte hålls hela vägen.

Kan ni på något sätt se om väggarna är ordentligt åtskillda, förutom spikblecken? Hur är det åtskillt vid tak och ytterväggar? Har tyvärr dålig koll på hur parhuskonstruktionen ser ut.

/Ola
 
Vår vägg är 2xgips-regel-luft-regel-2xgips. Reglarna är förskjutna 30cm så att två stående reglar inte står precis mitt emot varandra.

Vi har absolut ingen överhörning av röster, musik, TV etc. Bara stomljud egentligen.

Väggarna sitter ihop längst upp i taket via råsponten men för övrigt skall de inte sitta ihop (ja, förutom spikblecken i höjd med taket på plan-2 förstås).

Jag har kollat ytterväggar och där satt de ihop tidigare men det har jag åtgärdat (blev dock inte märkbart bättre).

Kan det vara så att ljudet går över via plattan ? Den är ju iofs åtskild med 3cm frigolit men det kanske skall vara luftspalt även där ?

/Klein
 
Om stomljuden är starkare när grannen går på övervåningen än nedervåningen så känns det som om spikblecken, eller annat som binder ihop väggarna, är boven i dramat. Hade det varit plattan så hade väl problemet varit större när de gick på nedervåningen? Trappan antar jag är fäst i väggen mellan husdelarna så den har lättast att "sätta fart" på vibrationer i väggen. Eller?

Hade er vägg fungerat som den skulle, vilket den verkar göra ljud utöver stomljudet, så har ni en ljuddämpning på 50-60 dB (beroende på hur och vem som mäter) och det är jättemycket. Alltså måste det vara så att något binder ihop reglarna.

Vad hade spikblecken för funktion när de byggde? Tillfälligt stöd under resningen eller ramlar husdelarna isär om man tar bort alla? Går det att ta bort alla spikbleck utan risk skulle jag börja med det i alla fall.
 
Har du blivit något klokare på vilken väg ljudet tar Klein?
 
Hej

Njaee.

Jag skall ta bort stålblecken som i nivå med taket på plan-2, det är helt klart, men jag misstänker också att ljud transporteras via plattan. Om man lägger örat mot plattan så hörs det väldigt från grannen (t.o.m röster hörs i plattan), om grannen drar en stol på sitt klinkergolv så hörs det extremt mycket i plattan.

Den är iofs åtskild med 3cm frigolit men jag noterade på foton tagna under byggtiden att armeringen är förmodligen gemensam i mitten av plattan (alltså det ligger ett c:a 1m brett armeringsnät utmed mitten av plattan, 3cm frigoliten är placerad ovan på denna armering). Det kan ju vara så att man klippte upp denna armering utan att det syns på fotona men jag misstänker att de inte gjorde det. Jag funderar som bäst på hur jag skall lyckas såga isär plattan. Borde gå bra om man kan få in ett sågblad mellan husen eftersom det i princip bara är frigolit som skall sågas isär (och möjligen ett lager armeringsnät).

Några tips om bra och framförallt långa sågar/sågbald emottages tacksamt.

/Klein
 
Oj, gemensam armering låter ju som en rejäl miss tycker jag. Vad är det för mark under? Är det kanske t.o.m. så att båda platthalvorna ligger på samma bergsknalle eller något annat oturligt som sammanbinder dem?
 
Hej

Marken under är utgrävd c:a 2 meter djup och fylld med stenkross/singel. Det kan väl också föra över ljud, men vad är alternativet ? Grunden måste ju stå på ngt. Kanske inte platta på mark är bra för parhus/radhus utan vore bättre med torpargrund.

/Klein
 
Stenkross tror jag inte skapar några större problem eftersom det är relativt "flytande". Hade det varit gjutet på en bergsknalle så de satt ihop helt och hållet vore det värre - precis som om det nu sitter armering kvar mellan de två plattorna. Sitter de ihop med något fast så blir det ju som en sådan där konservburkstelefon mellan husdelarna. Samma gäller förståss för väggarna.

Tycker du att det känns som om plattan eller väggarna överför mest ljud? Eller sitter väggarna kanske så "hårt" i plattan att de resonerar med när plattan väsnas.

Alla mina funderingar här ska tas med en skopa salt eftersom jag inte vet hur man bygger parhus - jag kan bara litet hemma på ljud/akustik.
 
Hej

Nej det är 20-30cm frigolit under betongen beroende på om det är bärande vägg eller ej så ljud "borde" inte kunna föras över i ngn större mängd den vägen.

En sak jag noterat är det hörs ganska mycket när jag är på plan-2 och frugan eller barnen går på plan-1 (alltså deras steg hörs ganska mycket på plan-2). Det verkar som om ljudet från deras steg förs över från plattan till väggarna och upp till plan-2. Det låter ungefär på samma sätt när grannen går på sin del av plattan och jag är på mitt plan-2 (fast det låter svagare). Min teori är att ljudet från grannens steg förs över via plattan och upp i min vägg. Alternativt för ljudet upp i grannena vägg och över i vår vägg via spikblecken men på ngt sätt känns det som om de inte borde kunna överföra så mycket ljud men de måste ju bort för att det skall kunna säkerställas.

Troligare är ju att ljudet när grannen går på plan-2 (som är mycket högre än då grannen går på plan-1) förs över via spikblecken.

Just nu letar jag lämplig såg för att såga isär plattan (jag vet att Bahco har 70 cm långa och 5cm breda sågblad för metall).

Klein
 
Hej! Vi har samma problem med vårt parhus. Vi hör all aktivitet från grannen golv. Räcker med att man tappar det minst lilla på golvet förs det över till vår sid. Jag tror det enda riktiga är att göra en akustikundersökning, men det kostar skjortan. Ca 20000:- !!
 
Inlägget har några år på nacken, men jag är väldigt intresserad hur det gick med parhuset. Vi har nu haft samma problem i 4 år. Undersökningar visar att det är marken och plattan det är fel på. Dvs sättningar pga av sprängningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.