Hej.

Jag letar efter en friggebod som skall användas som varmförråd/kontor.

När jag kollat runt lite ser jag att de använder olika dimensioner i bjälkar för tak och väggar beroende på leverantör.

Spontant känns det bättre att ha grövre bjälkar i golv och tak men skiljer det sig något om man använder 95 eller 125 breda plank i ex golvbjälkar?

Man borde väl kunna palla upp en med tunnare bjälkar med tätare plintar istället.

Men säg gärna vad som rekomenderas enligt expertisen och tipsa gärna om bra leverantörer, gärna i skåneregionen.

En annan fråga är var priset skulle hamna att få en uppsatt. Såg från en leverantör att de tog över 20 000 för att sätta upp den. Kan det vara rimligt?

Vi behöver iaf få den uppsatt snabbt och smidigt och har inte så mycket tid över själv.
 
Min tanke när du skriver varmförråd är att välja reglar utefter hur mycket isolering som behövs. 95-reglar i galv är klent om man inte har väldigt tätt mellan upplagen, jag har själv inte använt klenare än 120 och det var lite gung i det golvet. Jag hade valt 145 med tanke på isolering och gung. Skillnaden i pris per löpmeter virke är försumbar och snickaren kostar inte mer pga det heller.

Låter du entreprenören köpa in materialet har de ofta skapliga pålägg, men det blir med största säkerhet billigare än om du köper in det själv. De prestenterar fakturor på inköpt material och lägger på en viss procent för sina omkostnader och ev. vinst.

Ett tips är att inte gå till ex. vis Byggmax och handla rakt av, begär man en offert och drar igång ett kundkonto på andra ställen blir det ofta billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.