J
Kanske dum fråga, men åt vilket håll rekommenderas att man sätter stolpskor när man bygger plank (1.8m) och grind?

Höger-vänster känns ju snyggare men fram-bak mer hållbart om man ser till bryteffekt i vind.

Och gör man skillnad på planket i sig och grinden, förutsatt att man vill ha maximal bärighet?
Samma fråga kan ju appliceras på carport och tak till altan också, även om jag mest är intresserad av plank+grind i dagsläget.
 
Mitt tips för plank eller grind baserat på surt förvärvad erfarenhet :( är att är att du skippar stolpskor helt o kör ner hela pelaren i hålet o gjuter fast den direkt i betongen. Stolpskor, om vi pratar modellen med en central punkt under med U fäste ovan är för mjuk om den bara har stöd i en riktning. Den kan ta upp lasten uppifrån bra men inte lika bra sidledes. Funkar dock bättre när du bygger med fyra hörn o stagar upp imellan...som tex en carport.
 
Som Peter är inne på så är stolpskor klena, överväg att använda plintjärn istället.
 
Kan bara instämma med föregående talare. Grannen har just rivit sin häck och ersatt med ett mycket fint staket. Dock är det gjutet med stolpskor med endast ett runt järn ner i cementen. När man tar i räcket en meter upp så sviktar det riktigt mycket. Känns väldigt osäker. (Även om det kommer hålla så känns det väldigt vingligt.)
 
mexitegel skrev:
Som Peter är inne på så är stolpskor klena, överväg att använda plintjärn istället.
Skulle vilja påstå att det är för klent ändå om man ska bygga ett tätt plank. Speciellt om du har en längre raksträcka.

Har en förskola i närheten där planket har givit vika och för tillfället är uppstagat med vajrar.

Håller på Peter, gjut fast stolparna.
 
Använder man bara ordentliga stolpjärn dimensionerade för ändamålet är det inga som helst bekymmer.

Fördelen är uppenbar den dag man behöver byta en stilpe.
 
Plintjärn alla dar i veckan framför stolpskor och låt de gärna gå upp minst 15-20 cm på stolparna. Jag har iaf inte sett/ använt modell som klarar hålla ett plank ... Möjligtvis ett staket.. Däremot tycker jag inte du ska gjuta ner stolparna och isåfall gör ett rejält hålkärl runt varje stolpe//
 
J
Ok, plintjärn it is. Har någonting emot att inte kunna demontera och byta ut...

Men frågan kvarstår, vilket håll? ☺
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.