Hej
Jag ska montera upp solfångare på berg utanför huset
Fråga, har någon av er erfarenhet att sätta fast stolpskor (istf bergskloster ) i berg och förankra med cementankare? Sitter de bra?

Vi behöver ca 20st och stolpskor är ca 100kr lägre pris /st.
 
  • 3D-modell av en träkonstruktion, mått markerat, svart platta upptill, tekniskt ritningsutseende, CAD-design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra större hål i berget än vad diameter på stolpskon är, skölj/blås rent. Pressa ner ankarmassa och tryck ner stolpskon.

Sitter som berget!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
En billigare variant är ju att slå ned stolpskon i ett trångt hål
 
  • Gilla
Ulf1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En billigare variant är ju att slå ned stolpskon i ett trångt hål
Absolut! Men vill man ha 20 stolpskor och det ska följa en rak linje är det enklare med för stora hål och ankarmassa. Men allt beror ju på hur konstruktionen ser ut vad som är lämpligast… Båda alternativen funkar bra. :)
 
  • Gilla
Ulf1
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Absolut! Men vill man ha 20 stolpskor och det ska följa en rak linje är det enklare med för stora hål och ankarmassa. Men allt beror ju på hur konstruktionen ser ut vad som är lämpligast… Båda alternativen funkar bra. :)
Mm, när jag läser om trådstart får jag inte längre känslan att kostnaden är avgörande, hålen är inte svåra att borra på rak linje om man spänner ett murarsnöre och klena hål är oftast lättare, snabbare och billigare att borra än grövre om man inte har tillgång till Cobra.
 
  • Gilla
Ulf1
  • Laddar…
Tack för tipsen . Kommer borra större hål och använda kemcement.
Nästa fråga : Vet ni vem som säljer konsoler som har bra rostskydd(vi bor på västkusten 200m från havet). Vilka har bäst varmgalv av Bauhaus, Biltema , Hornbach, Biltema eller Byggmax?


Metallisk U-stöd med skruvgänga för infästning i trä eller annat material, troligen för byggkonstruktion eller reparation.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.