Hej,
Vi funderar på att köpa en stolplykta som är tänkt att lysa upp vår tomt.

Modell:
https://www.byggmax.se/lykta-nova-konstsmide-vit-p64099004

Vi är oroliga att höjden på stolpen (201 cm) ska göra att man bli bländad då man går förbi den.
Någon som har en stople i liknande höjd och kan säga om det finns risk för att man bli bländad/besvärad?

Mvh,
Ante
 
Hej
Jag tycker det bländar mer än lyser upp.
Det finns belysning att lusa upp träd och buskar etc.
Belysta träd som lyser upp tycker jag är fint.
Biltema, Jula mm har system för det som jag ska titta närmare på när det blir mörkare ute.

/W
 
Att lysa upp i träd är en dum ide. Det bidrar mer till ljusföroreningar än att lysa upp.

Den stolpen kommer nog både att blända och se fånigt kort ut.
 
Jag har tittat på samma lampa och på bilderna tycker jag det ser ut som om det är en uppåtriktad ljuskälla, det borde minska risken för bländning.

Tittar man på Konstsmides hemsida så är lampan 221 cm hög (samma EAN) och då borde risken för bländning vara minimal, särskilt i kombination med en uppåtriktad ljuskälla.

https://www.konstsmide.se/ljus-ute/...pbelysning/nova-lykta-gu10-ink-stolpe-403-310
 
zarkov zarkov skrev:
Jag har tittat på samma lampa och på bilderna tycker jag det ser ut som om det är en uppåtriktad ljuskälla, det borde minska risken för bländning.

Tittar man på Konstsmides hemsida så är lampan 221 cm hög (samma EAN) och då borde risken för bländning vara minimal, särskilt i kombination med en uppåtriktad ljuskälla.

[länk]
Okej. Måttet på Byggmax hemsida stämmer inte?
 
A Ante23445 skrev:
Okej. Måttet på Byggmax hemsida stämmer inte?
Jag vet inte vad som stämmer, jag konstaterar bara att tillverkaren anger ett annat mått på samma produkt.
 
zarkov zarkov skrev:
Jag vet inte vad som stämmer, jag konstaterar bara att tillverkaren anger ett annat mått på samma produkt.
Jag förstår :)
 
Fairlane
A Ante23445 skrev:
Okej. Måttet på Byggmax hemsida stämmer inte?
Jag skulle gissa att Byggmax siffror är fel. De anger Bredd 340 cm också...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle gissa att Byggmax siffror är fel. De anger Bredd 340 cm också...
Just det. Det var en bred stolpe :)
Byggmax siffror är troligtvis fel som du skriver. Ska höra med dom.
 
Jag har en lampa som är en meter hög som lyser åt alla håll, den bländar rejält, så någon form av riktat ljus neråt behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.