Jag har tittat på tidigare inlägg på forumet, men inget ämne svarade på ett par frågor jag har.

Jag har byggt en altan delvis ovan berg där jag borrat ner stolpskor. Använde en 18mm borr till stolskorna i vilket jag kunde slå ner de stolpskor som inte hade allt för stor "fläns". De går den i botten på hålet men en del vickar lite it sidled. Givet att jag även gjutit plintar så står altanen stadigt.

Nu ska jag bygga en friggebod som kommer att stå på rent berg. Planerar att använda enbart stolpskor nerborrade i berget, men vill jag att de ska vara stadiga även i sidled. Jag har två frågor som jag inte har funnit något bra svar på.

Om man använder expanderbetong till att fylla hålen innan man slår ner stolphållarna, vilken diameter på hålet ska man borra. Stora hål är nog bra men de tar tid att borra. Tror ni 22mm borr blir lagom.

Är expander betong bra. Kemi ankare är lite dyrt, Jag har även läst att ren cement ska vara bra.
 
Jag brukar rekommendera ett billigt tvåkomponent spackel, tex Biltemas polyesterspackel.
Enkelt att jobba med och fäster bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.