Iom de specialskruvar som nu finns för att fästa i porösa material (ESSVE Heavy Load) blir jag sugen på att fästa ena stolpen till ett glest vindskydd (dvs spaljé) direkt i fasaden. Jag vet att väggen är en av de typer som just den skruven är till för, men det känns så himla udda att skruva rätt in i huset även om det kanske både är enklast och mest hållfast.

Vad säger ni?

Tänkt stolpe är tryckimpregnerad klass A om 195mm så det blir riktigt bra fästyta mot fasaden, dvs det lär inte finnas ngn större risk att den ruckar på sig när det blir storm.
 
Det kommer säkert fungera och jag tycker inte det känns udda.
Jag har satt en ganska tung dörr i leca med liknande skruv.
 
Tack @sblixten - det är leca under vår puts också, men det är lätt att bli som värsta kycklingföräldern när det handlar om ens nya husfasad!

Det lär inte bli supertungt och kan vila mot stenlagd mark också, men när vindarna drar upp i 30+ m/s lär spaljén vaja vilket därmed kräver en stensäker infästning. I sig är dock vanliga plintar inget som duger för detta, så det är väl mest i förhoppning om att slippa köra vajer på båda sidorna som jag tänker så här.
 
Jag har ett ställe där jag inte kände mig säker med dessa skruv p.g.a. vindfång.
Då valde jag att bättra på med kemankare.
Finns på t.ex. biltema.
 
Vi kommer ha en fast dagbädd mot vindfånget som också hjälper till att hålla saker stilla iom att jag fäster den i marken också. Jag kör på med 'bara' dessa skruvar. Det blir så pass stor kontaktyta samt många infästningar över den att jag lugnat mig lite nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.