Norlys London 491
Enligt inkopplingsanvisningen verkar det bara vara fas och nolla som skall kopplas in.
Jordar man inte utomhusbelysning?


img-1634.JPG

img-1635.JPG
 
Den kan vara utförd med "dubbelisolering" och ska då inte jordas. Kika efter dubbelkvadratmärket.
 
Om det är vidare kopplat till flera belysningsstolpar. Då är det viktigt skyddsjorden sammankopplas mellan in och utgående kabel. Det gäller även eventuella biledare. En korrekt jordad biledare eller jordfläta höjer elsäkerheten vid mekaniska skador på markförlagda ledningar.
 
Toppen. Jag har ett skymmningsrelä på vägg, från det ut till första och enda stolpen.
Förstår då att jorden inte skall kopplas in alls, jordflätan kan väl då inte heller kopplas in någon stans på stolpen?
 
Flätan skall vara inkopplad till jord i matande ända. Den skyddsjordar kabeln vid eventuella skador. Annars kan flätan bli spänningssatt utan att någon upptäcker felet. Är kabeln korrekt skyddsjordad , då går säkringen sönder och ev jordfelsbrytare löser ut direkt.
Är det en svart EKKJ eller en vit EKLK?

I det här fałlet " förväntar " sig dom flesta att skyddsjord är ansluten. Det finns risk att någon monterar en skyddsjordad lampa i framtiden och inte kontroll mäter kontinueteten i skyddsjorden enligt regelboken.
 
Redigerat:
Vit eqlq easy 5x2,5mm har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.