Hej,

För ett tag sen gjorde jag fyra nya stolpar till underredet på ett härbre. Och nu när det är dags att använda dom så ser jag att det öppnat sig en djup märgspricka i alla fyra stolpar (se bild).
Så jag undrar; går dom att använda i alla fall? Håller dom? Eller måste jag kasta dom och göra nya? Det är ju ändå rätt stor tyngd dom belastas med. Känns såå jobbigt att göra nya :worried:
En nysågad trästolpe med en djup märgspricka i mitten står på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En timmerstolpe med en djup lodrät spricka synlig i träets mitt, visande träets årsringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Allt trä som har kärnan i mitten får märgsprickor. Genom att ringbarka kan man få många små märgsprickor i stället för en stor och därför brukar man ringbarka till exempel virke till åror och master. Fast man får alltid märgsprickor hur man än gör.

Utgående från formen på dina stolpar antar jag att båda ändorna är inpassade i tapphål. De spjälks altså inte isär av någon kraft. Även om nedre ändan ännu skall få gaffelform så är den isärspjälkande kraften ganska liten. Jag tror att de kommer att hålla.
Fast jag tycker du skall vända den stora sprickan inåt så det inte regnar in i den och samlas fukt.
 
Instämmer. Jag tror också att det kommer hålla. Vänd sprickan in.
 
Ok tack. Jag får väl göra ett försök och se hur det går. Sprickan inåt i alla fall. Synd att det måste bli en sån jäkla stor spricka jag får ju in hela pekfingret i sprickan.
Det där med ringbarkning låter intressant, måste läsa mer om det ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.