Ett av sommarens projekt är att bygga en farstukvist och till detta behövs stolpar.

Jag har två alternativ, nämligen massiva 115 mm stolpar i finsågat kärnvirke för ca 250 kr st och limmade dito som består av två lameller limmade med kärnsidan utåt. De senare kostar 860 kr st.

Frågan är då vad man skall välja? Det handlar om ett havldussin stolpar, så prisskillnaden är inte helt oväsentlig.

Jag kan tåla lite vridning och sprickor så länge väderbeständigheten är god. Läget är mycket utsatt (kustnära).
 
Hmm, dålig respons på det här..

Låt oss säga att jag istället köper det finsågade kärnvirket klyvt på längden. Går jag iland med att limma ihop det själv till stolpar? Tänker mej två bitar limmade med splintsidorna mot varandra.

Jag har ingen stor hyvel, men skulle kunna tänka mej att investera i ett dussin tvingar.
 
Jag använder mig mycket av stolpar i dimensionerna 70x70, 95x95 och 120x120 då jag bygger bryggor och det blr inga jättesprickor. Kan du få tag på massiva stolpar till det priset hade jag inte tvekat.

Limträ spricker också utomhus, det har jag sett på de balkar och stolpar som blivit över som legat ute i 2-3 år.

Har du otur får du en stor spricka, men det raserar inte taket, och målar du inte in fukten men en plastfärg från -78 så är det inga problem.

115x115 bär i princip ett halvt hus, så antar att det är mest för det estetiska som du har dessa dimensioner.
 
Tack för insikterna! Då blir det massivt kärnvirke.

Det är mycket riktigt endast en utseendefråga vad gäller dimensionen. Det är ingen belastning att tala om, taket blir bara 10 m2 och snön blåser alltid bort här.
 
Ett alternativ är att köra 95x95 stolpe och sedan klä in den med 28 brädor, så får du 150 stolpar. Brädorna kan vara lättare att hantera om du vill planhyvla och fräsa spår och avrundningar än att jobba med en stor och tung massivstolpe...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.